RhinoSec - Repository of the Faculty of Security Studies
University of Belgrade, Faculty of Security Studies
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   RhinoSec
  • FB
  • Radovi istraživača
  • View Item
  •   RhinoSec
  • FB
  • Radovi istraživača
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ethical issues in research on children

Etički problemi u istraživanjima o deci

Thumbnail
2012
155.pdf (142.6Kb)
Authors
Đurić, Slađana
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Ethical issues that appear in researching children are the subject matter of relatively rich scientific literature, as well as a multitude of national and professional ethical codices. The broad thematization of ethical principles is indeed instigated by the rise of awareness of the seriousness of this problem, as well as by growing fears of potential abuse of children in contemporary research projects. General assertion that children are a vulnerable category of subjects that require special attention and protection from misuse in research projects prevails in literature. The main objective of this paper is to present general ethical issues that various areas of expertise researchers face when children and youth are the subjects of their studies. The principle of voluntary participation, the principle of balanced researcher - respondent relationship, and the principles of privacy, confidentiality and anonymity in studies of children are particularly presented.
Etičkim problemima istraživanja u kojima učestvuju deca posvećena je relativno bogata literatura, kao i mnoštvo nacionalnih i profesionalnih etičkih kodeksa. Široka tematizacija etičkih principa upravo je podstaknuta narastanjem svesti o ozbiljnosti ovog problema, kao i sve većim strahovima od mogućih zloupotreba dece u savremenim istraživačkim projektima. U literaturi preovlađuje opšta tvrdnja da su deca ranjiva kategorija ispitanika koja zahteva posebnu pažnju i zaštitu od mogućih zloupotreba u istraživanjima. Osnovni cilj ovog rada jeste da se izlože generalni etički problemi sa kojima se istraživači društvenih naučnih disciplina suočavaju onda kada su subjekti njihovih istraživanja deca i mladi. Posebno se izlažu princip dobrovoljnog učešća, princip balansiranog odnosa istraživač - ispitanik, kao i principi privatnosti, poverljivosti i anonimnosti u studijama dece.
Keywords:
research / children / ethical principles / istraživanja / deca / etički principi
Source:
Specijalna edukacija i rehabilitacija, 2012, 11, 3, 449-468
Publisher:
  • Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
Funding / projects:
  • Security and protection of organization and functioning of the educational system in the Republic of Serbia (basic precepts, principles, protocols, procedures and means) (RS-47017)

DOI: 10.5937/specedreh11-2552

ISSN: 1452-7367

[ Google Scholar ]
URI
https://rhinosec.fb.bg.ac.rs/handle/123456789/158
Collections
  • Radovi istraživača
Institution/Community
FB
TY  - JOUR
AU  - Đurić, Slađana
PY  - 2012
UR  - https://rhinosec.fb.bg.ac.rs/handle/123456789/158
AB  - Ethical issues that appear in researching children are the subject matter of relatively rich scientific literature, as well as a multitude of national and professional ethical codices. The broad thematization of ethical principles is indeed instigated by the rise of awareness of the seriousness of this problem, as well as by growing fears of potential abuse of children in contemporary research projects. General assertion that children are a vulnerable category of subjects that require special attention and protection from misuse in research projects prevails in literature. The main objective of this paper is to present general ethical issues that various areas of expertise researchers face when children and youth are the subjects of their studies. The principle of voluntary participation, the principle of balanced researcher - respondent relationship, and the principles of privacy, confidentiality and anonymity in studies of children are particularly presented.
AB  - Etičkim problemima istraživanja u kojima učestvuju deca posvećena je relativno bogata literatura, kao i mnoštvo nacionalnih i profesionalnih etičkih kodeksa. Široka tematizacija etičkih principa upravo je podstaknuta narastanjem svesti o ozbiljnosti ovog problema, kao i sve većim strahovima od mogućih zloupotreba dece u savremenim istraživačkim projektima. U literaturi preovlađuje opšta tvrdnja da su deca ranjiva kategorija ispitanika koja zahteva posebnu pažnju i zaštitu od mogućih zloupotreba u istraživanjima. Osnovni cilj ovog rada jeste da se izlože generalni etički problemi sa kojima se istraživači društvenih naučnih disciplina suočavaju onda kada su subjekti njihovih istraživanja deca i mladi. Posebno se izlažu princip dobrovoljnog učešća, princip balansiranog odnosa istraživač - ispitanik, kao i principi privatnosti, poverljivosti i anonimnosti u studijama dece.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
T2  - Specijalna edukacija i rehabilitacija
T1  - Ethical issues in research on children
T1  - Etički problemi u istraživanjima o deci
VL  - 11
IS  - 3
SP  - 449
EP  - 468
DO  - 10.5937/specedreh11-2552
UR  - conv_318
ER  - 
@article{
author = "Đurić, Slađana",
year = "2012",
abstract = "Ethical issues that appear in researching children are the subject matter of relatively rich scientific literature, as well as a multitude of national and professional ethical codices. The broad thematization of ethical principles is indeed instigated by the rise of awareness of the seriousness of this problem, as well as by growing fears of potential abuse of children in contemporary research projects. General assertion that children are a vulnerable category of subjects that require special attention and protection from misuse in research projects prevails in literature. The main objective of this paper is to present general ethical issues that various areas of expertise researchers face when children and youth are the subjects of their studies. The principle of voluntary participation, the principle of balanced researcher - respondent relationship, and the principles of privacy, confidentiality and anonymity in studies of children are particularly presented., Etičkim problemima istraživanja u kojima učestvuju deca posvećena je relativno bogata literatura, kao i mnoštvo nacionalnih i profesionalnih etičkih kodeksa. Široka tematizacija etičkih principa upravo je podstaknuta narastanjem svesti o ozbiljnosti ovog problema, kao i sve većim strahovima od mogućih zloupotreba dece u savremenim istraživačkim projektima. U literaturi preovlađuje opšta tvrdnja da su deca ranjiva kategorija ispitanika koja zahteva posebnu pažnju i zaštitu od mogućih zloupotreba u istraživanjima. Osnovni cilj ovog rada jeste da se izlože generalni etički problemi sa kojima se istraživači društvenih naučnih disciplina suočavaju onda kada su subjekti njihovih istraživanja deca i mladi. Posebno se izlažu princip dobrovoljnog učešća, princip balansiranog odnosa istraživač - ispitanik, kao i principi privatnosti, poverljivosti i anonimnosti u studijama dece.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd",
journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija",
title = "Ethical issues in research on children, Etički problemi u istraživanjima o deci",
volume = "11",
number = "3",
pages = "449-468",
doi = "10.5937/specedreh11-2552",
url = "conv_318"
}
Đurić, S.. (2012). Ethical issues in research on children. in Specijalna edukacija i rehabilitacija
Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd., 11(3), 449-468.
https://doi.org/10.5937/specedreh11-2552
conv_318
Đurić S. Ethical issues in research on children. in Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2012;11(3):449-468.
doi:10.5937/specedreh11-2552
conv_318 .
Đurić, Slađana, "Ethical issues in research on children" in Specijalna edukacija i rehabilitacija, 11, no. 3 (2012):449-468,
https://doi.org/10.5937/specedreh11-2552 .,
conv_318 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the RhinoSec Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the RhinoSec Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB