Cost-effective selection of new technologies and concepts of defense through social reforms and strategic orientations of Serbia in 21. century

Link to this page

info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Integrated and Interdisciplinary Research (IIR or III)/47029/RS//

Cost-effective selection of new technologies and concepts of defense through social reforms and strategic orientations of Serbia in 21. century (en)
Рентабилни избор нових технологија и концепција одбране кроз друштвене промене и стратешке оријентације Србије у 21. веку (sr)
Rentabilni izbor novih tehnologija i koncepcija odbrane kroz društvene promene i strateške orijentacije Srbije u 21. veku (sr_RS)
Authors

Publications

Savremeni konflikti i njihove tendencije

Jeftić, Zoran; Mišev, Gordana; Obradović, Žarko; Stanojević, Petar

(Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd, 2018)

TY  - JOUR
AU  - Jeftić, Zoran
AU  - Mišev, Gordana
AU  - Obradović, Žarko
AU  - Stanojević, Petar
PY  - 2018
UR  - https://rhinosec.fb.bg.ac.rs/handle/123456789/382
AB  - U poslednjih 75 godina izbilo je 162 oružana sukoba. Doba Hladnog rata pratili su međudržavni i antikolonijalni ratovi, trka u naoružanju, bipolarni svetski poredak i velika uloga SAD i SSSR u rešavanju sukoba. Padom Berlinskog zida dolazi do unipolarnosti i svetske dominacije zapadnih zemalja, pre svega SAD, što je dovelo do porasta građanskih ratova, prevazilaženja konvencionalnih oblika ratovanja (terorizam, sajber napadi) i brojnih nerešenih sukoba. Jačanjem Rusije, Kine, Indije, Brazila, naziru se obrisi multipolarnosti na globalnom nivou, ali bez efekata na brojnost i rasprostranjenost sukoba. Ono što danas karakteriše svetski poredak nije nedostatak bipolarnosti ili multipolarnosti velikih sila, već podeljenost političkih i ekonomskih interesa geopolitičkim ambicijama manjih i većih svetskih sila, što ostavlja prostor za redefinisanje njihovih uloga u oružanim sukobima širom planete.
PB  - Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd
T2  - Vojno delo
T1  - Savremeni konflikti i njihove tendencije
VL  - 70
IS  - 7
SP  - 23
EP  - 40
DO  - 10.5937/vojdelo1807023J
ER  - 
@article{
author = "Jeftić, Zoran and Mišev, Gordana and Obradović, Žarko and Stanojević, Petar",
year = "2018",
abstract = "U poslednjih 75 godina izbilo je 162 oružana sukoba. Doba Hladnog rata pratili su međudržavni i antikolonijalni ratovi, trka u naoružanju, bipolarni svetski poredak i velika uloga SAD i SSSR u rešavanju sukoba. Padom Berlinskog zida dolazi do unipolarnosti i svetske dominacije zapadnih zemalja, pre svega SAD, što je dovelo do porasta građanskih ratova, prevazilaženja konvencionalnih oblika ratovanja (terorizam, sajber napadi) i brojnih nerešenih sukoba. Jačanjem Rusije, Kine, Indije, Brazila, naziru se obrisi multipolarnosti na globalnom nivou, ali bez efekata na brojnost i rasprostranjenost sukoba. Ono što danas karakteriše svetski poredak nije nedostatak bipolarnosti ili multipolarnosti velikih sila, već podeljenost političkih i ekonomskih interesa geopolitičkim ambicijama manjih i većih svetskih sila, što ostavlja prostor za redefinisanje njihovih uloga u oružanim sukobima širom planete.",
publisher = "Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd",
journal = "Vojno delo",
title = "Savremeni konflikti i njihove tendencije",
volume = "70",
number = "7",
pages = "23-40",
doi = "10.5937/vojdelo1807023J"
}
Jeftić, Z., Mišev, G., Obradović, Ž.,& Stanojević, P.. (2018). Savremeni konflikti i njihove tendencije. in Vojno delo
Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd., 70(7), 23-40.
https://doi.org/10.5937/vojdelo1807023J
Jeftić Z, Mišev G, Obradović Ž, Stanojević P. Savremeni konflikti i njihove tendencije. in Vojno delo. 2018;70(7):23-40.
doi:10.5937/vojdelo1807023J .
Jeftić, Zoran, Mišev, Gordana, Obradović, Žarko, Stanojević, Petar, "Savremeni konflikti i njihove tendencije" in Vojno delo, 70, no. 7 (2018):23-40,
https://doi.org/10.5937/vojdelo1807023J . .
4

Use of Armed Forces in Emergency Situation

Jeftić, Zoran; Mandić, Goran

(Belgrade : University of Belgrade - Faculty of Security Studies - Human Research Center, 2017)

TY  - CONF
AU  - Jeftić, Zoran
AU  - Mandić, Goran
PY  - 2017
UR  - https://rhinosec.fb.bg.ac.rs/handle/123456789/344
AB  - Th   e  relatively  predictable  nature  of  international  relations  has  changed,  and  today’s  strategic  planners  must  take  into  consideration  a  large  number  of  related  security  issues  starting  primarily  from  globalization  as  the  dominant  process  in  the  international  community. Faced with new challenges and threats, the post-modern society is obliged to make  some  changes  of  military  missions  from  classical  towards  non-traditional  missions  for preservation and building of peace and its use in its own territory as a complement to civilian  resources  in  cases  of  various  crisis  situations.  Inevitably  the  question  is  what  new  asymmetric security challenges brought and where they settled Army as a pillar of national internal and external security. Th  e new security reality also brings about a higher degree of interdependence between civilian andmilitary actors.Th  ese  changes  result  in  a  phenomenon  that  might  be  called  a  post-modern  paradox  –  connecting and distancing of the armed forces from the society. And as the fi  rst is caused by the mixing of internal and external security risks, and by increasing cooperation between military and  civilian  institutions,  the  second  segment  is  caused  by  inevitable  professionalization  of  the  army  and  its  transition  to  international  missions.  Th   e  given  situation  Charles  Moskos  represents  in  the  following  way  “the  perceptions  of  threats  and  opportunities  presented  in  the  light  of  the  international  situation  shaped  by  military  forces,  military  missions,  and  the  relationship of the military in society.”Th  e wave of migrants, as a result of the war in the Middle East, has opened the Balkan route as the main entrance of migrants to Western Europe. Large infl  ux of migrants, imposed this issue as fi rst-class security problem, which caused strain of all resources of the state at the specifi ed route and the involvement of the army in its peacetime mission assistance to civil authorities in  emergencies.  Th   is  fact  showed  that  the  army,  with  its  organization,  status,  reputation,  resources represents the pillar of the existence of internal security.Starting  with  the  request  that  the  army  should  have  the  ability  to  ensure  compatibility  with  civil factors within the overall national security forces, modular military structure for missions in emergencies can be an option for adequate response.
PB  - Belgrade : University of Belgrade - Faculty of Security Studies - Human Research Center
C3  - 3rd International Conference on Human Security
T1  - Use of Armed Forces in Emergency Situation
SP  - 245
EP  - 256
ER  - 
@conference{
author = "Jeftić, Zoran and Mandić, Goran",
year = "2017",
abstract = "Th   e  relatively  predictable  nature  of  international  relations  has  changed,  and  today’s  strategic  planners  must  take  into  consideration  a  large  number  of  related  security  issues  starting  primarily  from  globalization  as  the  dominant  process  in  the  international  community. Faced with new challenges and threats, the post-modern society is obliged to make  some  changes  of  military  missions  from  classical  towards  non-traditional  missions  for preservation and building of peace and its use in its own territory as a complement to civilian  resources  in  cases  of  various  crisis  situations.  Inevitably  the  question  is  what  new  asymmetric security challenges brought and where they settled Army as a pillar of national internal and external security. Th  e new security reality also brings about a higher degree of interdependence between civilian andmilitary actors.Th  ese  changes  result  in  a  phenomenon  that  might  be  called  a  post-modern  paradox  –  connecting and distancing of the armed forces from the society. And as the fi  rst is caused by the mixing of internal and external security risks, and by increasing cooperation between military and  civilian  institutions,  the  second  segment  is  caused  by  inevitable  professionalization  of  the  army  and  its  transition  to  international  missions.  Th   e  given  situation  Charles  Moskos  represents  in  the  following  way  “the  perceptions  of  threats  and  opportunities  presented  in  the  light  of  the  international  situation  shaped  by  military  forces,  military  missions,  and  the  relationship of the military in society.”Th  e wave of migrants, as a result of the war in the Middle East, has opened the Balkan route as the main entrance of migrants to Western Europe. Large infl  ux of migrants, imposed this issue as fi rst-class security problem, which caused strain of all resources of the state at the specifi ed route and the involvement of the army in its peacetime mission assistance to civil authorities in  emergencies.  Th   is  fact  showed  that  the  army,  with  its  organization,  status,  reputation,  resources represents the pillar of the existence of internal security.Starting  with  the  request  that  the  army  should  have  the  ability  to  ensure  compatibility  with  civil factors within the overall national security forces, modular military structure for missions in emergencies can be an option for adequate response.",
publisher = "Belgrade : University of Belgrade - Faculty of Security Studies - Human Research Center",
journal = "3rd International Conference on Human Security",
title = "Use of Armed Forces in Emergency Situation",
pages = "245-256"
}
Jeftić, Z.,& Mandić, G.. (2017). Use of Armed Forces in Emergency Situation. in 3rd International Conference on Human Security
Belgrade : University of Belgrade - Faculty of Security Studies - Human Research Center., 245-256.
Jeftić Z, Mandić G. Use of Armed Forces in Emergency Situation. in 3rd International Conference on Human Security. 2017;:245-256..
Jeftić, Zoran, Mandić, Goran, "Use of Armed Forces in Emergency Situation" in 3rd International Conference on Human Security (2017):245-256.

The role of the military in the management of crises caused by terrorist and insurgent actions

Keković, Zoran; Stevanović, Obrad

(Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd, 2016)

TY  - JOUR
AU  - Keković, Zoran
AU  - Stevanović, Obrad
PY  - 2016
UR  - https://rhinosec.fb.bg.ac.rs/handle/123456789/315
AB  - Terrorism and armed insurgency are specific types of complex and politically motivated violence, and may be used individually or combined to achieve various political objectives. The fact that they are in the middle of the spectrum of conflict (between classical crime, on one hand, and armed/war conflicts, on the other hand), is the key reason for frequent overlapping of competences and responsibilities of the military and the police in managing the crises caused by these phenomena. In addition that, as regards after-effects they cause, both terrorism and armed insurgency are crisis situations per se, these types of political violence often cause the crises of crisis management too. The paper explains the nature and characteristics of the mentioned crises, as well as the impact of erasing the boundaries between security and defense on the distribution of competences and responsibilities in countering terrorist and insurgent crises. The role of the military in managing these crises is described through a system of command and control, with consideration of specific features and tasks at different levels of the crises management. Finally, the paper provides an analysis of functional needs and capabilities of the Serbian Armed Forces in the execution of anti-terrorist and counterinsurgency tasks in accordance with the strategic, doctrinal and other normative starting points, as well as the EU and NATO standards.
AB  - Terorizam i oružana pobuna predstavljaju specifične vrste složenog i politički motivisanog nasilja i mogu se koristiti pojedinačno ili kombinovano u ostvarivanju različitih političkih ciljeva. Činjenica da se nalaze u sredini spektra sukoba (između klasičnog kriminala, s jedne strane, i oružanih - ratnih sukoba, s druge strane), ključni je razlog čestog preklapanja nadležnosti i odgovornosti vojske i policije u upravljanju krizama izazvanim tim fenomenima. Pored toga što, po posledicama koje izazivaju, i terorizam i oružana pobuna predstavljaju krizne situacije pert se, te vrste političkog nasilja često uzrokuju i krize upravljanja kriznim situacijama. U radu su objašnjeni priroda i karakteristike navedenih kriza, kao i uticaj brisanja granice između bezbednosti i odbrane na raspodelu nadležnosti i odgovornosti u suprotstavljanju terorističkim i pobunjeničkim krizama. Uloga vojske u upravljanju ovim krizama biće opisana kroz sistem komandovanja i rukovođenja, uvažavanjem specifičnosti i zadataka na različitim nivoima upravljanja ovim krizama. Na kraju, analiziraju se funkcionalne potrebe i mogućnosti Vojske Srbije u izvršavanju protivterorističkih i protivpobunjeničkih zadataka u skladu sa strateškim, doktrinarnim i drugim normativnim polazištima, kao i standardima EU i NATO.
PB  - Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd
T2  - Vojno delo
T1  - The role of the military in the management of crises caused by terrorist and insurgent actions
T1  - Uloga vojske u upravljanju krizama izazvanim terorističkim i pobunjeničkim dejstvima
VL  - 68
IS  - 2
SP  - 146
EP  - 169
DO  - 10.5937/vojdelo1602146K
ER  - 
@article{
author = "Keković, Zoran and Stevanović, Obrad",
year = "2016",
abstract = "Terrorism and armed insurgency are specific types of complex and politically motivated violence, and may be used individually or combined to achieve various political objectives. The fact that they are in the middle of the spectrum of conflict (between classical crime, on one hand, and armed/war conflicts, on the other hand), is the key reason for frequent overlapping of competences and responsibilities of the military and the police in managing the crises caused by these phenomena. In addition that, as regards after-effects they cause, both terrorism and armed insurgency are crisis situations per se, these types of political violence often cause the crises of crisis management too. The paper explains the nature and characteristics of the mentioned crises, as well as the impact of erasing the boundaries between security and defense on the distribution of competences and responsibilities in countering terrorist and insurgent crises. The role of the military in managing these crises is described through a system of command and control, with consideration of specific features and tasks at different levels of the crises management. Finally, the paper provides an analysis of functional needs and capabilities of the Serbian Armed Forces in the execution of anti-terrorist and counterinsurgency tasks in accordance with the strategic, doctrinal and other normative starting points, as well as the EU and NATO standards., Terorizam i oružana pobuna predstavljaju specifične vrste složenog i politički motivisanog nasilja i mogu se koristiti pojedinačno ili kombinovano u ostvarivanju različitih političkih ciljeva. Činjenica da se nalaze u sredini spektra sukoba (između klasičnog kriminala, s jedne strane, i oružanih - ratnih sukoba, s druge strane), ključni je razlog čestog preklapanja nadležnosti i odgovornosti vojske i policije u upravljanju krizama izazvanim tim fenomenima. Pored toga što, po posledicama koje izazivaju, i terorizam i oružana pobuna predstavljaju krizne situacije pert se, te vrste političkog nasilja često uzrokuju i krize upravljanja kriznim situacijama. U radu su objašnjeni priroda i karakteristike navedenih kriza, kao i uticaj brisanja granice između bezbednosti i odbrane na raspodelu nadležnosti i odgovornosti u suprotstavljanju terorističkim i pobunjeničkim krizama. Uloga vojske u upravljanju ovim krizama biće opisana kroz sistem komandovanja i rukovođenja, uvažavanjem specifičnosti i zadataka na različitim nivoima upravljanja ovim krizama. Na kraju, analiziraju se funkcionalne potrebe i mogućnosti Vojske Srbije u izvršavanju protivterorističkih i protivpobunjeničkih zadataka u skladu sa strateškim, doktrinarnim i drugim normativnim polazištima, kao i standardima EU i NATO.",
publisher = "Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd",
journal = "Vojno delo",
title = "The role of the military in the management of crises caused by terrorist and insurgent actions, Uloga vojske u upravljanju krizama izazvanim terorističkim i pobunjeničkim dejstvima",
volume = "68",
number = "2",
pages = "146-169",
doi = "10.5937/vojdelo1602146K"
}
Keković, Z.,& Stevanović, O.. (2016). The role of the military in the management of crises caused by terrorist and insurgent actions. in Vojno delo
Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd., 68(2), 146-169.
https://doi.org/10.5937/vojdelo1602146K
Keković Z, Stevanović O. The role of the military in the management of crises caused by terrorist and insurgent actions. in Vojno delo. 2016;68(2):146-169.
doi:10.5937/vojdelo1602146K .
Keković, Zoran, Stevanović, Obrad, "The role of the military in the management of crises caused by terrorist and insurgent actions" in Vojno delo, 68, no. 2 (2016):146-169,
https://doi.org/10.5937/vojdelo1602146K . .

Collective security treaty organization between illusion and anti-NATO

Mladenović, Miroslav; Jeftić, Zoran; Mandić, Goran

(Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd, 2015)

TY  - JOUR
AU  - Mladenović, Miroslav
AU  - Jeftić, Zoran
AU  - Mandić, Goran
PY  - 2015
UR  - https://rhinosec.fb.bg.ac.rs/handle/123456789/274
AB  - The new security paradigm of the modern world, created in 1990s, led to a security organization of a number of countries of the former Soviet bloc. Also evolving, at varying pace, was the contractual relationship of collective security, which, due to the escalation of activities of extremist groups on the territory of Central Asia, the deterioration of Russia-NATO relations, as well as the emergence of the US military bases in the region, resulted in a decision to form the Collective Security Treaty Organization (CSTO) in 2002. The basic declared purpose of the organization is a desire of the signatory countries to increase the effectiveness of their cooperation in the field of security. Established as a typical military alliance with characteristics of multifunctional organization for securing peace, CSTO aspires to the role of a regional leading organization in the field of security cooperation, with many open questions concerning its functioning and future development. Whether the new security organization raises the level of collective security of its associate member countries, and whether the said organization contributes to the security of the region and the world, only time ahead will tell.
AB  - Nova bezbednosna paradigma savremenog sveta, stvorena devedesetih godina prošloga veka, uslovila je i bezbednosno organizovanje jednog broja zemalja bivšeg sovjetskog bloka. Sa različitom dinamikom razvijao se i ugovorni odnos o kolektivnoj bezbednosti koji je eskalacijom delatnosti ekstremističkih grupa na teritoriji zemalja centralne Azije, pogoršanjem odnosa Rusije i NATO-a, ali i sa pojavom vojnih baza SAD na tom prostoru, 2002. godine rezultirao odlukom da se formira Organizacija ugovora o kolektivnoj bezbednosti (OUKB). Osnovna proklamovana namena organizacije jeste želja za povećanjem efikasnosti saradnje u oblasti bezbednosti, zemalja potpisnica. Ustrojena kao klasični vojni savez sa karakteristikama više- funkcionalne organizacije za obezbeđenje mira, OUKB pretenduje na ulogu regionalnog lidera u oblasti bezbednosne saradnje, sa mnogo otvorenih pitanja njenog funkcionisanja i budućeg razvoja. Da li se sa novim bezbednosnim organizovanjem podiže nivo kolektivne bezbednosti pridruženih joj članica i da li navedena organizacija doprinosi bezbednosti regiona i sveta, pokazaće vreme koje je pred nama.
PB  - Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd
T2  - Vojno delo
T1  - Collective security treaty organization between illusion and anti-NATO
T1  - Organizacija ugovora o kolektivnoj bezbednosti između iluzije i anti-NATO
VL  - 67
IS  - 1
SP  - 81
EP  - 91
DO  - 10.5937/vojdelo1501081m
ER  - 
@article{
author = "Mladenović, Miroslav and Jeftić, Zoran and Mandić, Goran",
year = "2015",
abstract = "The new security paradigm of the modern world, created in 1990s, led to a security organization of a number of countries of the former Soviet bloc. Also evolving, at varying pace, was the contractual relationship of collective security, which, due to the escalation of activities of extremist groups on the territory of Central Asia, the deterioration of Russia-NATO relations, as well as the emergence of the US military bases in the region, resulted in a decision to form the Collective Security Treaty Organization (CSTO) in 2002. The basic declared purpose of the organization is a desire of the signatory countries to increase the effectiveness of their cooperation in the field of security. Established as a typical military alliance with characteristics of multifunctional organization for securing peace, CSTO aspires to the role of a regional leading organization in the field of security cooperation, with many open questions concerning its functioning and future development. Whether the new security organization raises the level of collective security of its associate member countries, and whether the said organization contributes to the security of the region and the world, only time ahead will tell., Nova bezbednosna paradigma savremenog sveta, stvorena devedesetih godina prošloga veka, uslovila je i bezbednosno organizovanje jednog broja zemalja bivšeg sovjetskog bloka. Sa različitom dinamikom razvijao se i ugovorni odnos o kolektivnoj bezbednosti koji je eskalacijom delatnosti ekstremističkih grupa na teritoriji zemalja centralne Azije, pogoršanjem odnosa Rusije i NATO-a, ali i sa pojavom vojnih baza SAD na tom prostoru, 2002. godine rezultirao odlukom da se formira Organizacija ugovora o kolektivnoj bezbednosti (OUKB). Osnovna proklamovana namena organizacije jeste želja za povećanjem efikasnosti saradnje u oblasti bezbednosti, zemalja potpisnica. Ustrojena kao klasični vojni savez sa karakteristikama više- funkcionalne organizacije za obezbeđenje mira, OUKB pretenduje na ulogu regionalnog lidera u oblasti bezbednosne saradnje, sa mnogo otvorenih pitanja njenog funkcionisanja i budućeg razvoja. Da li se sa novim bezbednosnim organizovanjem podiže nivo kolektivne bezbednosti pridruženih joj članica i da li navedena organizacija doprinosi bezbednosti regiona i sveta, pokazaće vreme koje je pred nama.",
publisher = "Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd",
journal = "Vojno delo",
title = "Collective security treaty organization between illusion and anti-NATO, Organizacija ugovora o kolektivnoj bezbednosti između iluzije i anti-NATO",
volume = "67",
number = "1",
pages = "81-91",
doi = "10.5937/vojdelo1501081m"
}
Mladenović, M., Jeftić, Z.,& Mandić, G.. (2015). Collective security treaty organization between illusion and anti-NATO. in Vojno delo
Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd., 67(1), 81-91.
https://doi.org/10.5937/vojdelo1501081m
Mladenović M, Jeftić Z, Mandić G. Collective security treaty organization between illusion and anti-NATO. in Vojno delo. 2015;67(1):81-91.
doi:10.5937/vojdelo1501081m .
Mladenović, Miroslav, Jeftić, Zoran, Mandić, Goran, "Collective security treaty organization between illusion and anti-NATO" in Vojno delo, 67, no. 1 (2015):81-91,
https://doi.org/10.5937/vojdelo1501081m . .

Civil-Military Relations and Democratic Control over the Armed Forces in the Republic of Serbia

Rokvić, Vanja; Jeftić, Zoran; Ivaniš, Željko

(Sage Publications Inc, Thousand Oaks, 2013)

TY  - JOUR
AU  - Rokvić, Vanja
AU  - Jeftić, Zoran
AU  - Ivaniš, Željko
PY  - 2013
UR  - https://rhinosec.fb.bg.ac.rs/handle/123456789/206
AB  - This article focuses on the democratization of civil-military relations and the implementation of democratic control of the armed forces in the Republic of Serbia. By analyzing the basic parameters of democratic civil-military relations, we attempt to evaluate whether civil-military relations in the Republic of Serbia can be classified into a type of relations that occur in consolidated democracies. Based on an examination of legal documents and other data, this article concludes that democratic changes since October 2000 have greatly influenced the course of relations between military and political elites and that civil-military relation in Serbia meet most of the defined parameters. However, due to the difficulties in the implementation of this control in practice, civil-military relations in Serbia can only partially be classified as a type of relations that occur in consolidated democracies.
PB  - Sage Publications Inc, Thousand Oaks
T2  - Armed Forces & Society
T1  - Civil-Military Relations and Democratic Control over the Armed Forces in the Republic of Serbia
VL  - 39
IS  - 4
SP  - 675
EP  - 694
DO  - 10.1177/0095327X12462553
ER  - 
@article{
author = "Rokvić, Vanja and Jeftić, Zoran and Ivaniš, Željko",
year = "2013",
abstract = "This article focuses on the democratization of civil-military relations and the implementation of democratic control of the armed forces in the Republic of Serbia. By analyzing the basic parameters of democratic civil-military relations, we attempt to evaluate whether civil-military relations in the Republic of Serbia can be classified into a type of relations that occur in consolidated democracies. Based on an examination of legal documents and other data, this article concludes that democratic changes since October 2000 have greatly influenced the course of relations between military and political elites and that civil-military relation in Serbia meet most of the defined parameters. However, due to the difficulties in the implementation of this control in practice, civil-military relations in Serbia can only partially be classified as a type of relations that occur in consolidated democracies.",
publisher = "Sage Publications Inc, Thousand Oaks",
journal = "Armed Forces & Society",
title = "Civil-Military Relations and Democratic Control over the Armed Forces in the Republic of Serbia",
volume = "39",
number = "4",
pages = "675-694",
doi = "10.1177/0095327X12462553"
}
Rokvić, V., Jeftić, Z.,& Ivaniš, Ž.. (2013). Civil-Military Relations and Democratic Control over the Armed Forces in the Republic of Serbia. in Armed Forces & Society
Sage Publications Inc, Thousand Oaks., 39(4), 675-694.
https://doi.org/10.1177/0095327X12462553
Rokvić V, Jeftić Z, Ivaniš Ž. Civil-Military Relations and Democratic Control over the Armed Forces in the Republic of Serbia. in Armed Forces & Society. 2013;39(4):675-694.
doi:10.1177/0095327X12462553 .
Rokvić, Vanja, Jeftić, Zoran, Ivaniš, Željko, "Civil-Military Relations and Democratic Control over the Armed Forces in the Republic of Serbia" in Armed Forces & Society, 39, no. 4 (2013):675-694,
https://doi.org/10.1177/0095327X12462553 . .
3
6
2
5

'Post-cold war' changes in security and strategic concepts of the Russian Federation

Mladenović, Miroslav; Kilibarda, Zoran; Milosavljević, Slađan

(Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd, 2013)

TY  - JOUR
AU  - Mladenović, Miroslav
AU  - Kilibarda, Zoran
AU  - Milosavljević, Slađan
PY  - 2013
UR  - https://rhinosec.fb.bg.ac.rs/handle/123456789/198
AB  - In the last twenty years the world has undergone serious changes, unfortunately not in positive direction. The collapse of the bipolar system and the establishment of one bloc hegemony - NATO headed by the USA, has not only failed to establish more stable and secure international relations, but, on the contrary, it has corresponded with the greatest insecurity and uncertainty of the mankind ever since World War II till the present day. After the 'counter-balance' disappeared, there has been open political, economic, even direct military, interference by the Alliance states in the sovereignty of many countries. Consequently, the world's conflicting potential has largely increased. Apart from the threats present from earlier, the contemporary world is faced with a series of new, formerly unknown or marginal, ones. The most notable among them are: uncontrolled escalation of armed conflicts; international terrorism; proliferation of nuclear and other weapons of mass destruction; expansion of drugs trafficking; illegal cross-border migrations; human trafficking and trafficking in human organs; piracy; criminalization of different areas of living; etc. The economic and financial crises have additionally warned the world of the limitedness of natural resources and, in the most serious form, posed the issue of the fight for preservation, or conquest of areas rich in raw minerals. Apart from the current courses of action in the fight for control over the natural resources, both new methods of action and new areas of contest are emerging (Arctic, Antarctic ...; above and under the Earth's surface; on the sea, and under the sea bottom), over which the interests of great powers will be increasingly conflicting. Michael Klare, the author of well-known books 'Blood and Oil' and 'Resource Wars', convincingly evokes a growing hunger for resources by the picturesque title of his latest book 'Race for What's Left: Global Scramble for the World's Last Resources'. For success in this new competition in strength and skills, new strategic concepts are required. Some have already been created and preliminarily tested; others are being prepared for implementation and corrected 'on the go' based on the performance of already proved solutions; still others are being hurriedly shaped. Understandably, along with this, what actual and potential rivals do related to this, or what their activities suggest, is watched closely.
AB  - Za poslednjih 20 godina svet se ozbiljno promenio i to, nažalost, ne u pozitivnom smeru. Rušenje bipolarnog sistema i uspostavljanje hegemonije jednog bloka - NATO na čelu sa SAD, ne samo da nije dovelo do uspostavljanja stabilnijih i bezbednijih međunarodnih odnosa, već je naprotiv, korespondiralo sa najvećom nesigurnošću i neizvesnošću ljudskog roda od vremena Drugog svetskog rata do danas. Posle nestanka 'kontrabalansa', došlo je do otvorenog političkog, ekonomskog, pa i direktnog vojnog mešanja zemalja Alijanse u suverenitet mnogih zemalja. Kao rezultat ovakvog stanja, konfliktni potencijal u svetu znatno se povećao. Pored od ranije prisutnih pretnji, savremeni svet suočava se sa nizom novih, nekada nepoznatim ili marginalnim. Među njima su najznačajnije: nekontrolisana eskalacija oružanih konflikata; međunarodni terorizam; rasprostiranje atomskog i drugog naoružanja za masovno uništavanje; bujanje trgovine narkoticima; nelegalne preko-granične migracije; trgovina ljudima i ljudskim organima; piratstvo; kriminalizacija različitih sfera života itd. Ekonomska i finansijska kriza dodatno su opomenule svet na limitiranost prirodnih resursa i, u najozbiljnijoj formi, postavile problem borbe za očuvanje, odnosno osvajanje prostora bogatih sirovinama. U borbi za kontrolu nad prirodnim resursima, pored dosadašnjih, pojavljuju se, kako nove metode delovanja, tako i nova područja nadmetanja (Arktik, Antarktik, ...; na zemlji i ispod zemljine površine; na moru i ispod morskog dna), oko kojih će se u narednom periodu sve otvorenije sukobljavati interesi vodećih svetskih sila. Narastajuću glad za resursima, Majk Kler (Michael Klare), autor dobro poznatih dela 'Krv i nafta' (Blood and Oil) i 'Ratovi zbor resursa' (Resource Wars), uverljivo dočarava slikovitim nazivom svoje najnovije knjige 'Trka za onim što je preostalo' (Race for what's Left: Global Scramble for the World's Last Resources). Za uspešnost u tom novom odmeravanju snaga i umešnosti neophodni su novi strategijski koncepti. Neki su već kreirani i preliminarno testirani; drugi se pripremaju za implementaciju i u 'hodu' koriguju na osnovu učinka već oprobanih rešenja; treći se ubrzano formiraju. Pri tome se, razumljivo, pomno prati ono što u vezi s tim čine, odnosno što svojim delovanjem nagoveštavaju aktuelni i potencijalni rivali.
PB  - Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd
T2  - Vojno delo
T1  - 'Post-cold war' changes in security and strategic concepts of the Russian Federation
T1  - 'Posthladnoratovske' promene bezbednosnih i strateških koncepcija Ruske Federacije
VL  - 65
IS  - 3
SP  - 40
EP  - 58
ER  - 
@article{
author = "Mladenović, Miroslav and Kilibarda, Zoran and Milosavljević, Slađan",
year = "2013",
abstract = "In the last twenty years the world has undergone serious changes, unfortunately not in positive direction. The collapse of the bipolar system and the establishment of one bloc hegemony - NATO headed by the USA, has not only failed to establish more stable and secure international relations, but, on the contrary, it has corresponded with the greatest insecurity and uncertainty of the mankind ever since World War II till the present day. After the 'counter-balance' disappeared, there has been open political, economic, even direct military, interference by the Alliance states in the sovereignty of many countries. Consequently, the world's conflicting potential has largely increased. Apart from the threats present from earlier, the contemporary world is faced with a series of new, formerly unknown or marginal, ones. The most notable among them are: uncontrolled escalation of armed conflicts; international terrorism; proliferation of nuclear and other weapons of mass destruction; expansion of drugs trafficking; illegal cross-border migrations; human trafficking and trafficking in human organs; piracy; criminalization of different areas of living; etc. The economic and financial crises have additionally warned the world of the limitedness of natural resources and, in the most serious form, posed the issue of the fight for preservation, or conquest of areas rich in raw minerals. Apart from the current courses of action in the fight for control over the natural resources, both new methods of action and new areas of contest are emerging (Arctic, Antarctic ...; above and under the Earth's surface; on the sea, and under the sea bottom), over which the interests of great powers will be increasingly conflicting. Michael Klare, the author of well-known books 'Blood and Oil' and 'Resource Wars', convincingly evokes a growing hunger for resources by the picturesque title of his latest book 'Race for What's Left: Global Scramble for the World's Last Resources'. For success in this new competition in strength and skills, new strategic concepts are required. Some have already been created and preliminarily tested; others are being prepared for implementation and corrected 'on the go' based on the performance of already proved solutions; still others are being hurriedly shaped. Understandably, along with this, what actual and potential rivals do related to this, or what their activities suggest, is watched closely., Za poslednjih 20 godina svet se ozbiljno promenio i to, nažalost, ne u pozitivnom smeru. Rušenje bipolarnog sistema i uspostavljanje hegemonije jednog bloka - NATO na čelu sa SAD, ne samo da nije dovelo do uspostavljanja stabilnijih i bezbednijih međunarodnih odnosa, već je naprotiv, korespondiralo sa najvećom nesigurnošću i neizvesnošću ljudskog roda od vremena Drugog svetskog rata do danas. Posle nestanka 'kontrabalansa', došlo je do otvorenog političkog, ekonomskog, pa i direktnog vojnog mešanja zemalja Alijanse u suverenitet mnogih zemalja. Kao rezultat ovakvog stanja, konfliktni potencijal u svetu znatno se povećao. Pored od ranije prisutnih pretnji, savremeni svet suočava se sa nizom novih, nekada nepoznatim ili marginalnim. Među njima su najznačajnije: nekontrolisana eskalacija oružanih konflikata; međunarodni terorizam; rasprostiranje atomskog i drugog naoružanja za masovno uništavanje; bujanje trgovine narkoticima; nelegalne preko-granične migracije; trgovina ljudima i ljudskim organima; piratstvo; kriminalizacija različitih sfera života itd. Ekonomska i finansijska kriza dodatno su opomenule svet na limitiranost prirodnih resursa i, u najozbiljnijoj formi, postavile problem borbe za očuvanje, odnosno osvajanje prostora bogatih sirovinama. U borbi za kontrolu nad prirodnim resursima, pored dosadašnjih, pojavljuju se, kako nove metode delovanja, tako i nova područja nadmetanja (Arktik, Antarktik, ...; na zemlji i ispod zemljine površine; na moru i ispod morskog dna), oko kojih će se u narednom periodu sve otvorenije sukobljavati interesi vodećih svetskih sila. Narastajuću glad za resursima, Majk Kler (Michael Klare), autor dobro poznatih dela 'Krv i nafta' (Blood and Oil) i 'Ratovi zbor resursa' (Resource Wars), uverljivo dočarava slikovitim nazivom svoje najnovije knjige 'Trka za onim što je preostalo' (Race for what's Left: Global Scramble for the World's Last Resources). Za uspešnost u tom novom odmeravanju snaga i umešnosti neophodni su novi strategijski koncepti. Neki su već kreirani i preliminarno testirani; drugi se pripremaju za implementaciju i u 'hodu' koriguju na osnovu učinka već oprobanih rešenja; treći se ubrzano formiraju. Pri tome se, razumljivo, pomno prati ono što u vezi s tim čine, odnosno što svojim delovanjem nagoveštavaju aktuelni i potencijalni rivali.",
publisher = "Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd",
journal = "Vojno delo",
title = "'Post-cold war' changes in security and strategic concepts of the Russian Federation, 'Posthladnoratovske' promene bezbednosnih i strateških koncepcija Ruske Federacije",
volume = "65",
number = "3",
pages = "40-58"
}
Mladenović, M., Kilibarda, Z.,& Milosavljević, S.. (2013). 'Post-cold war' changes in security and strategic concepts of the Russian Federation. in Vojno delo
Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd., 65(3), 40-58.
Mladenović M, Kilibarda Z, Milosavljević S. 'Post-cold war' changes in security and strategic concepts of the Russian Federation. in Vojno delo. 2013;65(3):40-58..
Mladenović, Miroslav, Kilibarda, Zoran, Milosavljević, Slađan, "'Post-cold war' changes in security and strategic concepts of the Russian Federation" in Vojno delo, 65, no. 3 (2013):40-58.

Parliamentary control of the security sector in the republic of Serbia

Rokvić, Vanja

(Универзитет у Београду, Факултет безбедности, 2012)

TY  - THES
AU  - Rokvić, Vanja
PY  - 2012
UR  - http://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=564
UR  - https://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:6721/bdef:Content/download
UR  - http://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=41097231
UR  - http://nardus.mpn.gov.rs/123456789/2784
UR  - https://rhinosec.fb.bg.ac.rs/handle/123456789/428
AB  - Један од многобројних проблема са којима су се суочиле земље у транзицији јесте и проблем реформе сектора безбедности и успостављање система демократске и цивилне контроле над овим сектором. Кључну улогу у оквиру демократске и цивиле контроле требало би да игра парламент, односно главни елемент у овом процесу јесте одговорност сектора безбедности парламенту. У остваривању контролне функције парламент има на располагању многобројне инструменте, као што су: интерпелације и предлог за изгласавање неповерења влади, посланичка питања, парламентарне истраге, рад сталних парламентарних одбора, јавна слушања, буџетску контролу, као и посебне механизме контроле, при чему се пре свега мисли на рад независних државних тела. Успешност остваривања парламентарне контроле зависи од три фактора: законских овлашћења; способности вршења контроле; и постојања критичког става чланова парламента за позивање владе на одговорност. Проблематика реформе сектора безбедности у Републици Србији постала је актуелна након октобарских промена 2000. године. Уставним и законским оквиром дефинисано је да се сектор безбедности у Републици Србији налази под демократском и цивилном контролом. Када говоримо о улози Народне скупштине у демократској и цивилној контроли, односно о парламентарној контроли сектора безбедности, морамо истаћи да се она остварује усвајањем одговарајућег правног оквира, али поред законодавне активности постоје и други инструменти парламентарне и ванпарламентарне контроле. Међутим, у оквиру Народне скупштине Републике Србије најзначајнију улогу у демократској и цивилној контроли сектора безбедности игра парламентарни Одбор за одбрану и безбедност. С обзиром на то да у домаћој научној и стручној литератури проблем парламентарне контроле сектора безбедности није обрађиван и истраживан у довољној мери и на кохерентан начин, научни циљ овог рада био је научна дескрипција (описивање) и научна експланација (објашњење) сектора безбедности, реформе сектора безбедности и парламентарне контроле уопште, и посебно сектора безбедности, реформе сектора безбедности и остварености парламентарне контроле у Републици Србији. II Имајући у виду комплексност проблема истраживања био је неопходан мултиметодски приступ и комплементарна анализа доступних извора података. У првом и обимнијем делу рада примењене су методе прегледа, пре свега, иностране научне и стручне литературе у циљу појмовног одређења сектора безбедности, прилагођавања сектора безбедности новонасталим околностима (реформа сектора безбедности), демократске и цивилне контроле и посебно парламентарне контроле, а потом и прегледа домаће литературе и нормативноправне регулативе у циљу дефинисања сектора безбедности у Републици Србији, реформе сектора безбедности и улоге Народне скупштине у остваривању контроле над овим сектором. Други део рада јесте истраживачки и у њему су примењени анкетни упитник и експертски интервју. Циљ овог дела рада био је да се резултатима истраживања укаже на право стање у области парламентарне контроле сектора безбедности у Републици Србији, односно на степен остварености парламентарне контроле, и да се на основу тога дефинишу препоруке за њен даљи развој. Истраживање је спроведено у Народној скупштини Републике Србије у периоду од децембра 2010. године до августа 2011. године. Анкетни упитник био је намењен за све чланове парламента, док су интервјуи обављени са члановима Одбора за одбрану и безбедност Народне скупштине, Одбора за финансије Народне скупштине, Одбора за равноправност полова Народне скупштине, Одељења за информативно-истраживачке послове Народне скупштине, независним државним органима, као и одговорним лицима из Министарства одбране и служби безбедности. Поред наведених истраживачких инструмената (упитник и интервју), у истраживачком делу је примењен и метод анализе садржаја, пре свега за анализу посланичких питања, анализу седница Одбора за одбрану и безбедност Народне скупштине, анализу информатора о раду државних органа, као и на анализу извештаја независних државних органа. Резултати истраживања указали су на то да уставно и законски дефинисана улога Народне скупштине и инструменти којима она располаже у погледу контроле сектора безбедности јесту потребан, али не и довољан услов да би парламентарна контрола била ефикасна и функционисала у пракси. Већина анкетираних посланика сматра да парламентарна контрола над сектором безбедности, нарочито службама безбедности, заправо и није остварена. Посланици су, такође, негативно вредновали III значај улоге независних државних органа у остваривању контроле сектора безбедности, као и улогу цивилног друштва у процесу контроле сектора безбедности. Као основни проблеми у остваривању парламентарне контроле идентификовани су недостатак политичке воље, недовољна стручност и ресурси. Отежавајућу околност за процес спровођења контроле представља и чињеница да у нашој земљи није законски уређен приватни безбедносни сектор, а самим тим ни могућност његове контроле. Најзначајнији проблеми уочени су у раду релевантног парламентарног одбора за контролу сектора безбедности. Целокупна активност Одбора, без обзира на јасно дефинисану надлежност, до сада се сводила само на усвајање извештаја и начелно разматрање предлога закона. Едукација и непостојање критеријума за избор чланова Одбора, као и недостатак политичке воље, методологије и Плана рада, истакнути су као проблеми у функционисању Одбора На основу резултата истраживања можемо закључити да нису задовољени основни критеријуми за остваривање контроле и да је парламентарна контрола сектора безбедности у Републици Србији нормативно и институционално устројена, али да у функционалном смислу није остварила ниво демократске праксе. На практичном нивоу, резултати истраживања могу допринети бољем разумевању ове проблематике и изналажењу могућности и адекватних решења за успостављање ефикасног модела парламентарне контроле сектора безбедности у Републици Србији, уважавајући посебности наше земље али и међународне норме и стандарде који су у функцији демократизације друштва у целини.
PB  - Универзитет у Београду, Факултет безбедности
T1  - Parliamentary control of the security sector in the  republic of Serbia
T1  - Парламентарна контрола сектора безбедности у Републици Србији
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_2784
ER  - 
@phdthesis{
author = "Rokvić, Vanja",
year = "2012",
abstract = "Један од многобројних проблема са којима су се суочиле земље у транзицији јесте и проблем реформе сектора безбедности и успостављање система демократске и цивилне контроле над овим сектором. Кључну улогу у оквиру демократске и цивиле контроле требало би да игра парламент, односно главни елемент у овом процесу јесте одговорност сектора безбедности парламенту. У остваривању контролне функције парламент има на располагању многобројне инструменте, као што су: интерпелације и предлог за изгласавање неповерења влади, посланичка питања, парламентарне истраге, рад сталних парламентарних одбора, јавна слушања, буџетску контролу, као и посебне механизме контроле, при чему се пре свега мисли на рад независних државних тела. Успешност остваривања парламентарне контроле зависи од три фактора: законских овлашћења; способности вршења контроле; и постојања критичког става чланова парламента за позивање владе на одговорност. Проблематика реформе сектора безбедности у Републици Србији постала је актуелна након октобарских промена 2000. године. Уставним и законским оквиром дефинисано је да се сектор безбедности у Републици Србији налази под демократском и цивилном контролом. Када говоримо о улози Народне скупштине у демократској и цивилној контроли, односно о парламентарној контроли сектора безбедности, морамо истаћи да се она остварује усвајањем одговарајућег правног оквира, али поред законодавне активности постоје и други инструменти парламентарне и ванпарламентарне контроле. Међутим, у оквиру Народне скупштине Републике Србије најзначајнију улогу у демократској и цивилној контроли сектора безбедности игра парламентарни Одбор за одбрану и безбедност. С обзиром на то да у домаћој научној и стручној литератури проблем парламентарне контроле сектора безбедности није обрађиван и истраживан у довољној мери и на кохерентан начин, научни циљ овог рада био је научна дескрипција (описивање) и научна експланација (објашњење) сектора безбедности, реформе сектора безбедности и парламентарне контроле уопште, и посебно сектора безбедности, реформе сектора безбедности и остварености парламентарне контроле у Републици Србији. II Имајући у виду комплексност проблема истраживања био је неопходан мултиметодски приступ и комплементарна анализа доступних извора података. У првом и обимнијем делу рада примењене су методе прегледа, пре свега, иностране научне и стручне литературе у циљу појмовног одређења сектора безбедности, прилагођавања сектора безбедности новонасталим околностима (реформа сектора безбедности), демократске и цивилне контроле и посебно парламентарне контроле, а потом и прегледа домаће литературе и нормативноправне регулативе у циљу дефинисања сектора безбедности у Републици Србији, реформе сектора безбедности и улоге Народне скупштине у остваривању контроле над овим сектором. Други део рада јесте истраживачки и у њему су примењени анкетни упитник и експертски интервју. Циљ овог дела рада био је да се резултатима истраживања укаже на право стање у области парламентарне контроле сектора безбедности у Републици Србији, односно на степен остварености парламентарне контроле, и да се на основу тога дефинишу препоруке за њен даљи развој. Истраживање је спроведено у Народној скупштини Републике Србије у периоду од децембра 2010. године до августа 2011. године. Анкетни упитник био је намењен за све чланове парламента, док су интервјуи обављени са члановима Одбора за одбрану и безбедност Народне скупштине, Одбора за финансије Народне скупштине, Одбора за равноправност полова Народне скупштине, Одељења за информативно-истраживачке послове Народне скупштине, независним државним органима, као и одговорним лицима из Министарства одбране и служби безбедности. Поред наведених истраживачких инструмената (упитник и интервју), у истраживачком делу је примењен и метод анализе садржаја, пре свега за анализу посланичких питања, анализу седница Одбора за одбрану и безбедност Народне скупштине, анализу информатора о раду државних органа, као и на анализу извештаја независних државних органа. Резултати истраживања указали су на то да уставно и законски дефинисана улога Народне скупштине и инструменти којима она располаже у погледу контроле сектора безбедности јесту потребан, али не и довољан услов да би парламентарна контрола била ефикасна и функционисала у пракси. Већина анкетираних посланика сматра да парламентарна контрола над сектором безбедности, нарочито службама безбедности, заправо и није остварена. Посланици су, такође, негативно вредновали III значај улоге независних државних органа у остваривању контроле сектора безбедности, као и улогу цивилног друштва у процесу контроле сектора безбедности. Као основни проблеми у остваривању парламентарне контроле идентификовани су недостатак политичке воље, недовољна стручност и ресурси. Отежавајућу околност за процес спровођења контроле представља и чињеница да у нашој земљи није законски уређен приватни безбедносни сектор, а самим тим ни могућност његове контроле. Најзначајнији проблеми уочени су у раду релевантног парламентарног одбора за контролу сектора безбедности. Целокупна активност Одбора, без обзира на јасно дефинисану надлежност, до сада се сводила само на усвајање извештаја и начелно разматрање предлога закона. Едукација и непостојање критеријума за избор чланова Одбора, као и недостатак политичке воље, методологије и Плана рада, истакнути су као проблеми у функционисању Одбора На основу резултата истраживања можемо закључити да нису задовољени основни критеријуми за остваривање контроле и да је парламентарна контрола сектора безбедности у Републици Србији нормативно и институционално устројена, али да у функционалном смислу није остварила ниво демократске праксе. На практичном нивоу, резултати истраживања могу допринети бољем разумевању ове проблематике и изналажењу могућности и адекватних решења за успостављање ефикасног модела парламентарне контроле сектора безбедности у Републици Србији, уважавајући посебности наше земље али и међународне норме и стандарде који су у функцији демократизације друштва у целини.",
publisher = "Универзитет у Београду, Факултет безбедности",
title = "Parliamentary control of the security sector in the  republic of Serbia, Парламентарна контрола сектора безбедности у Републици Србији",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_2784"
}
Rokvić, V.. (2012). Parliamentary control of the security sector in the  republic of Serbia. 
Универзитет у Београду, Факултет безбедности..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_2784
Rokvić V. Parliamentary control of the security sector in the  republic of Serbia. 2012;.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_2784 .
Rokvić, Vanja, "Parliamentary control of the security sector in the  republic of Serbia" (2012),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_2784 .

Political changes and their impact on security and strategic concepts of defense

Mladenović, Miroslav; Jeftić, Zoran

(Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd, 2012)

TY  - JOUR
AU  - Mladenović, Miroslav
AU  - Jeftić, Zoran
PY  - 2012
UR  - https://rhinosec.fb.bg.ac.rs/handle/123456789/182
AB  - The term politics, from its origin until nowadays, has been closely related to coercion and effects of coercion. The first rulers were finding support in a belief in the divine nature of power, but since, in time, this belief faded, the solution was found in physical superiority of rulers. The development of politics as an activity by which a community can be governed instrumentally, conditioned its closer linkage to force. Politics was sometimes identified with force, and sometimes politics was using force as an instrument for taming the bullying by others. Undoubtedly, the man is a rational and instinctive being. Monopolization of bullying within political activity made it possible to place the force, depending on the circumstances, into the service of one or the other attribute of human nature. Integration processes in political, economic, military and other areas, significantly contributed to changing the role of a national state in its formerly inviolable spheres, even in those elements that are considered classic attributes of the state as an institution (sovereignty, independence, monetary policy, defense, state power legitimacy, etc). Does this power, which is 'taken away' from the national state, go away, through integrative processes with other international subjects, to some distant power and alienated centers, or does it, on the contrary, enter the corpus of political activity that strengthens its overall position? Without immersing into more profound analysis about what is closer to the truth, it is a fact that through integrative processes a number of 'state' activities is transferred to joint institutions. In the spirit of this paper, the most important institutions are those which decide about organization, preparing, functioning, and using of the state (interstate) power. Strategic solutions concerning these matters, are a part of domestic and intergovernmental policy. They are products of a great number of internal and external factors, starting from economic and institutional, to social and cultural-traditional, and to international.
AB  - Pojam politika, od nastanka do današnjih dana, bio je na različite načine vezan sa prinudom i njenim efektima. Prvi vladari nalazili su oslonac u verovanju u božanski karakter vlasti, ali, kako se on vremenom sve više gubio, rešenje je nalaženo u fizičkoj nadmoći vlastodržaca. Razvoj politike kao delatnosti kojom se može instrumentalno vladati zajednicom, uslovio je njeno bliže vezivanje za silu. Ponekad se politika poistovećivala sa njom, a nekada ju je koristila kao faktor za kroćenje nasilništva drugih. Čovek je, bez sumnje, i racionalno i nagonsko biće. Monopolizacija nasilja u okviru političke delatnosti omogućila je da se, u zavisnosti od uslova, sila stavi u službu jednog ili drugog njegovog obeležja. Integrativni procesi u političkoj, ekonomskoj, vojnoj i drugim oblastima značajno su doprineli promeni uloge nacionalne države u nekada njenim neprikosnovenim sferama, pa čak i u onim elementima koji se smatraju klasičnim obeležjima države kao institucije (suverenost, nezavisnost, monetarna politika, odbrana, legitimnost državne vlasti, itd.). Da li ta snaga koja se 'oduzima' od nacionalne države, putem integracije sa drugim međunarodnim subjektima, odlazi u neke građanima daleke i otuđene centre moći ili, naprotiv, ona ulazi u onaj korpus političkog organizovanja kojim se jača njihova ukupna pozicija? Bez ulaženja u dublju analizu o tome šta je bliže istini, činjenica je da se kroz proces integracije, deo 'državnih' poslova prenosi na zajedničke institucije. U duhu ovog rada, najznačajnije su one koje odlučuju o načinima organizovanja, pripreme, funkcionisanja i upotrebe državne (međudržavne) sile. Strategijska rešenja vezana za ta pitanja deo su aktivnosti i državne i međudržavne politike. Ona su rezultanta delatnosti brojnih unutrašnjih i spoljašnjih faktora, počev od ekonomskog i institucionalnog, preko socijalnog i kulturno-tradicionalnog, do međunarodnog.
PB  - Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd
T2  - Vojno delo
T1  - Political changes and their impact on security and strategic concepts of defense
T1  - Političke promene i njihov uticaj na bezbednosne i strateške koncepcije odbrane
VL  - 64
IS  - 3
SP  - 130
EP  - 147
ER  - 
@article{
author = "Mladenović, Miroslav and Jeftić, Zoran",
year = "2012",
abstract = "The term politics, from its origin until nowadays, has been closely related to coercion and effects of coercion. The first rulers were finding support in a belief in the divine nature of power, but since, in time, this belief faded, the solution was found in physical superiority of rulers. The development of politics as an activity by which a community can be governed instrumentally, conditioned its closer linkage to force. Politics was sometimes identified with force, and sometimes politics was using force as an instrument for taming the bullying by others. Undoubtedly, the man is a rational and instinctive being. Monopolization of bullying within political activity made it possible to place the force, depending on the circumstances, into the service of one or the other attribute of human nature. Integration processes in political, economic, military and other areas, significantly contributed to changing the role of a national state in its formerly inviolable spheres, even in those elements that are considered classic attributes of the state as an institution (sovereignty, independence, monetary policy, defense, state power legitimacy, etc). Does this power, which is 'taken away' from the national state, go away, through integrative processes with other international subjects, to some distant power and alienated centers, or does it, on the contrary, enter the corpus of political activity that strengthens its overall position? Without immersing into more profound analysis about what is closer to the truth, it is a fact that through integrative processes a number of 'state' activities is transferred to joint institutions. In the spirit of this paper, the most important institutions are those which decide about organization, preparing, functioning, and using of the state (interstate) power. Strategic solutions concerning these matters, are a part of domestic and intergovernmental policy. They are products of a great number of internal and external factors, starting from economic and institutional, to social and cultural-traditional, and to international., Pojam politika, od nastanka do današnjih dana, bio je na različite načine vezan sa prinudom i njenim efektima. Prvi vladari nalazili su oslonac u verovanju u božanski karakter vlasti, ali, kako se on vremenom sve više gubio, rešenje je nalaženo u fizičkoj nadmoći vlastodržaca. Razvoj politike kao delatnosti kojom se može instrumentalno vladati zajednicom, uslovio je njeno bliže vezivanje za silu. Ponekad se politika poistovećivala sa njom, a nekada ju je koristila kao faktor za kroćenje nasilništva drugih. Čovek je, bez sumnje, i racionalno i nagonsko biće. Monopolizacija nasilja u okviru političke delatnosti omogućila je da se, u zavisnosti od uslova, sila stavi u službu jednog ili drugog njegovog obeležja. Integrativni procesi u političkoj, ekonomskoj, vojnoj i drugim oblastima značajno su doprineli promeni uloge nacionalne države u nekada njenim neprikosnovenim sferama, pa čak i u onim elementima koji se smatraju klasičnim obeležjima države kao institucije (suverenost, nezavisnost, monetarna politika, odbrana, legitimnost državne vlasti, itd.). Da li ta snaga koja se 'oduzima' od nacionalne države, putem integracije sa drugim međunarodnim subjektima, odlazi u neke građanima daleke i otuđene centre moći ili, naprotiv, ona ulazi u onaj korpus političkog organizovanja kojim se jača njihova ukupna pozicija? Bez ulaženja u dublju analizu o tome šta je bliže istini, činjenica je da se kroz proces integracije, deo 'državnih' poslova prenosi na zajedničke institucije. U duhu ovog rada, najznačajnije su one koje odlučuju o načinima organizovanja, pripreme, funkcionisanja i upotrebe državne (međudržavne) sile. Strategijska rešenja vezana za ta pitanja deo su aktivnosti i državne i međudržavne politike. Ona su rezultanta delatnosti brojnih unutrašnjih i spoljašnjih faktora, počev od ekonomskog i institucionalnog, preko socijalnog i kulturno-tradicionalnog, do međunarodnog.",
publisher = "Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd",
journal = "Vojno delo",
title = "Political changes and their impact on security and strategic concepts of defense, Političke promene i njihov uticaj na bezbednosne i strateške koncepcije odbrane",
volume = "64",
number = "3",
pages = "130-147"
}
Mladenović, M.,& Jeftić, Z.. (2012). Political changes and their impact on security and strategic concepts of defense. in Vojno delo
Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd., 64(3), 130-147.
Mladenović M, Jeftić Z. Political changes and their impact on security and strategic concepts of defense. in Vojno delo. 2012;64(3):130-147..
Mladenović, Miroslav, Jeftić, Zoran, "Political changes and their impact on security and strategic concepts of defense" in Vojno delo, 64, no. 3 (2012):130-147.

Theory and practice of 'colorful' revolutions

Mladenović, Miroslav; Ponomareva, Jelena; Kilibarda, Zoran

(Sociološko društvo Srbije, Beograd, 2012)

TY  - JOUR
AU  - Mladenović, Miroslav
AU  - Ponomareva, Jelena
AU  - Kilibarda, Zoran
PY  - 2012
UR  - https://rhinosec.fb.bg.ac.rs/handle/123456789/168
AB  - The world, in terms of globalization did not become more stable and predictable. Its main characteristics today are: turbulence, insecurity, and growth potential for conflicts. The most important expression of compression of clamps of turbulence becomes events from 2011. Years, in many countries of North Africa and the Middle East, called the ''Arab revolutions''. For some, these events are coincidental and spontaneous protest ''dreamers of democracy'', while for others it is a result of the planned implementation of projects for a global reorganization of the world. Besides the difference in the value perception of ''colored revolutions'', among theorists there is no agreement even on issues of their target orientation and of their relationship to democracy, social reasonableness, and especially of compatibility of goals and the methods for their realizations.
AB  - Svet, u uslovima globalizacije nije postao stabilniji i predvidiviji. Njegove glavne karakteristike danas su: turbulentnost, nesigurnost i porast konfliktnog potencijala. Najvažniji izraz sažimanja stega turbulentnosti postali su događaji iz 2011. godine, koji su se dešavali u nizu zemalja Severne Afrike i Bliskog istoka, nazvani ''arapske revolucije''. Za neke, ti događaji su slučajnost i stihijni protest ''sanjara o demokratiji'', dok su za druge - posledica planske realizacije konkretnih projekata za globalno preuređenje sveta. Pored razlika u vrednosnom poimanju ''šarenih revolucija'', među teoretičarima ne postoji saglasnost ni po pitanjima njihove ciljne usmerenosti, odnosa prema demokratiji, socijalne opravdanosti i, naročito - saglasnosti postavljenih ciljeva i sredstava kojima se oni dostižu.
PB  - Sociološko društvo Srbije, Beograd
T2  - Sociološki pregled
T1  - Theory and practice of 'colorful' revolutions
T1  - Teorija i praksa ''šarenih revolucija''
VL  - 46
IS  - 4
SP  - 513
EP  - 533
DO  - 10.5937/socpreg1204513M
ER  - 
@article{
author = "Mladenović, Miroslav and Ponomareva, Jelena and Kilibarda, Zoran",
year = "2012",
abstract = "The world, in terms of globalization did not become more stable and predictable. Its main characteristics today are: turbulence, insecurity, and growth potential for conflicts. The most important expression of compression of clamps of turbulence becomes events from 2011. Years, in many countries of North Africa and the Middle East, called the ''Arab revolutions''. For some, these events are coincidental and spontaneous protest ''dreamers of democracy'', while for others it is a result of the planned implementation of projects for a global reorganization of the world. Besides the difference in the value perception of ''colored revolutions'', among theorists there is no agreement even on issues of their target orientation and of their relationship to democracy, social reasonableness, and especially of compatibility of goals and the methods for their realizations., Svet, u uslovima globalizacije nije postao stabilniji i predvidiviji. Njegove glavne karakteristike danas su: turbulentnost, nesigurnost i porast konfliktnog potencijala. Najvažniji izraz sažimanja stega turbulentnosti postali su događaji iz 2011. godine, koji su se dešavali u nizu zemalja Severne Afrike i Bliskog istoka, nazvani ''arapske revolucije''. Za neke, ti događaji su slučajnost i stihijni protest ''sanjara o demokratiji'', dok su za druge - posledica planske realizacije konkretnih projekata za globalno preuređenje sveta. Pored razlika u vrednosnom poimanju ''šarenih revolucija'', među teoretičarima ne postoji saglasnost ni po pitanjima njihove ciljne usmerenosti, odnosa prema demokratiji, socijalne opravdanosti i, naročito - saglasnosti postavljenih ciljeva i sredstava kojima se oni dostižu.",
publisher = "Sociološko društvo Srbije, Beograd",
journal = "Sociološki pregled",
title = "Theory and practice of 'colorful' revolutions, Teorija i praksa ''šarenih revolucija''",
volume = "46",
number = "4",
pages = "513-533",
doi = "10.5937/socpreg1204513M"
}
Mladenović, M., Ponomareva, J.,& Kilibarda, Z.. (2012). Theory and practice of 'colorful' revolutions. in Sociološki pregled
Sociološko društvo Srbije, Beograd., 46(4), 513-533.
https://doi.org/10.5937/socpreg1204513M
Mladenović M, Ponomareva J, Kilibarda Z. Theory and practice of 'colorful' revolutions. in Sociološki pregled. 2012;46(4):513-533.
doi:10.5937/socpreg1204513M .
Mladenović, Miroslav, Ponomareva, Jelena, Kilibarda, Zoran, "Theory and practice of 'colorful' revolutions" in Sociološki pregled, 46, no. 4 (2012):513-533,
https://doi.org/10.5937/socpreg1204513M . .
2

Uloga Vojske Srbije u odgovoru na nevojne pretnje

Keković, Zoran; Komazec, Nenad; Milinović, Momčilo

(Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd, 2011)

TY  - JOUR
AU  - Keković, Zoran
AU  - Komazec, Nenad
AU  - Milinović, Momčilo
PY  - 2011
UR  - https://rhinosec.fb.bg.ac.rs/handle/123456789/122
AB  - U uslovima neizvesnosti nastanka i posledica vanrednih situacija, u vojnim organizacijama i jedinicama sve više dobija na značaju odlučivanje zasnovano na proceni rizika. Kao rezultat tih procena moguće je utvrditi funkcionalne potrebe i zadatke Vojske Srbije u reagovanju na vanredne situacije koje prete osnovnim vrednostima našeg društva. Na osnovu strateških polazišta koji definišu treću misiju vojske, utvrđenih u relevantnim nacionalnim dokumentima i dokumentima EU i NATO, kao i primenom odgovarajućih metoda analize, autori razmatraju funkcionalne potrebe i tehničko-tehnološke kapacitete Vojske Srbije za izvršavanje, pre svega, preventivnih zadataka u odgovoru na elementarne nepogode, pobunjenička i teroristička dejstva.
PB  - Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd
T2  - Vojno delo
T1  - Uloga Vojske Srbije u odgovoru na nevojne pretnje
VL  - 63
IS  - 4
SP  - 228
EP  - 250
ER  - 
@article{
author = "Keković, Zoran and Komazec, Nenad and Milinović, Momčilo",
year = "2011",
abstract = "U uslovima neizvesnosti nastanka i posledica vanrednih situacija, u vojnim organizacijama i jedinicama sve više dobija na značaju odlučivanje zasnovano na proceni rizika. Kao rezultat tih procena moguće je utvrditi funkcionalne potrebe i zadatke Vojske Srbije u reagovanju na vanredne situacije koje prete osnovnim vrednostima našeg društva. Na osnovu strateških polazišta koji definišu treću misiju vojske, utvrđenih u relevantnim nacionalnim dokumentima i dokumentima EU i NATO, kao i primenom odgovarajućih metoda analize, autori razmatraju funkcionalne potrebe i tehničko-tehnološke kapacitete Vojske Srbije za izvršavanje, pre svega, preventivnih zadataka u odgovoru na elementarne nepogode, pobunjenička i teroristička dejstva.",
publisher = "Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd",
journal = "Vojno delo",
title = "Uloga Vojske Srbije u odgovoru na nevojne pretnje",
volume = "63",
number = "4",
pages = "228-250"
}
Keković, Z., Komazec, N.,& Milinović, M.. (2011). Uloga Vojske Srbije u odgovoru na nevojne pretnje. in Vojno delo
Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd., 63(4), 228-250.
Keković Z, Komazec N, Milinović M. Uloga Vojske Srbije u odgovoru na nevojne pretnje. in Vojno delo. 2011;63(4):228-250..
Keković, Zoran, Komazec, Nenad, Milinović, Momčilo, "Uloga Vojske Srbije u odgovoru na nevojne pretnje" in Vojno delo, 63, no. 4 (2011):228-250.

Brisanje jasnih granica između bezbednosti i odbrane - nove odbrambene i bezbednosne misije

Rokvić, Vanja; Keković, Zoran; Komazec, Nenad

(Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd, 2011)

TY  - JOUR
AU  - Rokvić, Vanja
AU  - Keković, Zoran
AU  - Komazec, Nenad
PY  - 2011
UR  - https://rhinosec.fb.bg.ac.rs/handle/123456789/120
AB  - Posthladnoratovsko okruženje obeleženo je novim, asimetričnim izazovima i pretnjama bezbednosti i sve većom otvorenošću granica, u kojem se neraskidivo povezuju unutrašnji i spoljni aspekti bezbednosti. Novo okruženje uslovilo je i sve veći broj misija u kojima učestvuju kako vojni, tako i civilni akteri. Kako bi se utvrdilo da li u novom strategijskom okruženju postoji trend brisanja granica između odbrane i bezbednosti, Evropska komisija je uradila studiju pod nazivom 'Studija o posledicama brisanja jasnih granica između odbrane i bezbednosti na industriju u Evropi', kojom su definisane četiri kategorije vojnih i bezbednosnih misija: 'High-end' odbrambene misije; 'posthladnoratovske' odbrambene misije, 'High-end' bezbednosne i 'Low-end' bezbednosne misije. Studijom je utvrđeno da izvesno brisanje jasnih granica između odbrane i bezbednosti postoji, pre svega na funkcionalnom nivou, dok na operacionalnom nivou (na terenu) brisanja granica nema ili su jako ograničena.
PB  - Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd
T2  - Vojno delo
T1  - Brisanje jasnih granica između bezbednosti i odbrane - nove odbrambene i bezbednosne misije
VL  - 63
IS  - 4
SP  - 153
EP  - 164
ER  - 
@article{
author = "Rokvić, Vanja and Keković, Zoran and Komazec, Nenad",
year = "2011",
abstract = "Posthladnoratovsko okruženje obeleženo je novim, asimetričnim izazovima i pretnjama bezbednosti i sve većom otvorenošću granica, u kojem se neraskidivo povezuju unutrašnji i spoljni aspekti bezbednosti. Novo okruženje uslovilo je i sve veći broj misija u kojima učestvuju kako vojni, tako i civilni akteri. Kako bi se utvrdilo da li u novom strategijskom okruženju postoji trend brisanja granica između odbrane i bezbednosti, Evropska komisija je uradila studiju pod nazivom 'Studija o posledicama brisanja jasnih granica između odbrane i bezbednosti na industriju u Evropi', kojom su definisane četiri kategorije vojnih i bezbednosnih misija: 'High-end' odbrambene misije; 'posthladnoratovske' odbrambene misije, 'High-end' bezbednosne i 'Low-end' bezbednosne misije. Studijom je utvrđeno da izvesno brisanje jasnih granica između odbrane i bezbednosti postoji, pre svega na funkcionalnom nivou, dok na operacionalnom nivou (na terenu) brisanja granica nema ili su jako ograničena.",
publisher = "Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd",
journal = "Vojno delo",
title = "Brisanje jasnih granica između bezbednosti i odbrane - nove odbrambene i bezbednosne misije",
volume = "63",
number = "4",
pages = "153-164"
}
Rokvić, V., Keković, Z.,& Komazec, N.. (2011). Brisanje jasnih granica između bezbednosti i odbrane - nove odbrambene i bezbednosne misije. in Vojno delo
Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd., 63(4), 153-164.
Rokvić V, Keković Z, Komazec N. Brisanje jasnih granica između bezbednosti i odbrane - nove odbrambene i bezbednosne misije. in Vojno delo. 2011;63(4):153-164..
Rokvić, Vanja, Keković, Zoran, Komazec, Nenad, "Brisanje jasnih granica između bezbednosti i odbrane - nove odbrambene i bezbednosne misije" in Vojno delo, 63, no. 4 (2011):153-164.

China-United States-Russia: The global triangle of the 21st century

Mladenović, Miroslav; Ponomareva, Jelena

(Sociološko društvo Srbije, Beograd, 2011)

TY  - JOUR
AU  - Mladenović, Miroslav
AU  - Ponomareva, Jelena
PY  - 2011
UR  - https://rhinosec.fb.bg.ac.rs/handle/123456789/118
AB  - After the cold war, when the Eastern block collapsed, considerable changes were made in the world security architecture. Althought it seemed like a beginning of more certain and secure era, cold war ending didn't fulfill expectations neither the main actors in the cold war conflict, nor the expectations of the rest of the world. Besides, collapse of one block, didn't stop growth dynamic of new power centers. Tendencies for power are not new and unfamiliar to human. When bypolar system collapsed, other subjects started fighting for the positions. PRC role with her enormous people potential, growing economy and strengthened military is evident. Soviet Union, accordingly Russian Federation, believed that there was no more need for strenghtening the other block, especially when the opposite doesn't exist. But, former partners included the opposite side, and that made more tensions between Russia and United States. Rest of the world didn't get better chance to create own future. On the contrary, especially for the peripheral and semiperipheral countries, new threats appeared that destabilized individual and collective security. Efforts to make human community rational, were always idealism and those efforts were considered utopian, but under the given circumstances, for the international stability, the most accseptable model is model of global triangle - China, Russia, USA. Reason why this three countries is ther specific potention: USA is powerful technological, military and political center, RF is worlds warehouse' and China is the worlds manufacture. In the globalism domination over nationalism era that model could be the optimal 'braking and balance' system in the international relations- political ideal that all liberal schools wanted to acchievestarting Lock, Montesquieu, Rousseau till today.
AB  - Raspad Istočnog bloka nije zaustavio dinamiku razvoja novih centara moći. Krah bipolarizma samo je razotkrio pozornicu na kojoj se odigrava bespoštedna borba različitih subjekata za jačanje sopstvenog uticaja u međunarodnim odnosima. U kontekstu regionalnih sila, u tom smislu je posebno izražen primer NR Kine koja ima ogroman potencijal u ljudstvu, industrija je u ekspanziji i ima vidno ojačanu vojnu efektivu. Nakon brzog pridruživanja bivših članica Varšavskog ugovora nekadašnjem protivničkom taboru, nastupile su nove tenzije na relaciji Rusija i SAD. Prestanak Hladnog rata doneo je i prestanak konfrontacija, ali se međunarodna zajednica suočila sa neophodnošću da preuredi odnose između subjekata i da stvori nove, univerzalnije i trajnije bezbednosne mehanizme. Čini se da je u realnim okolnostima, za stabilnost međunarodne zajednice, najprihvatljiviji model globalnog trougla čija bi temena predstavljali: SAD, RF i NR Kina. Razlozi njegovog postojanja proističu iz specifičnih potencijala koje poseduju ove države: SAD kao moćan tehnološki, vojni i politički centar; RF, kao svetsko skladište i NR Kina, kao svetska manufaktura. Uprkos činjenici da sve tri strane trougla imaju svoje specifične i, u mnogim elementima, suprotstavljene interese, to bi mogao da bude najoptimalniji sistem kočnica i ravnoteže u međunarodnim odnosima.
PB  - Sociološko društvo Srbije, Beograd
T2  - Sociološki pregled
T1  - China-United States-Russia: The global triangle of the 21st century
T1  - Kina-Amerika-Rusija - globalni trougao 21. veka
VL  - 45
IS  - 4
SP  - 459
EP  - 476
DO  - 10.5937/socpreg1104459M
ER  - 
@article{
author = "Mladenović, Miroslav and Ponomareva, Jelena",
year = "2011",
abstract = "After the cold war, when the Eastern block collapsed, considerable changes were made in the world security architecture. Althought it seemed like a beginning of more certain and secure era, cold war ending didn't fulfill expectations neither the main actors in the cold war conflict, nor the expectations of the rest of the world. Besides, collapse of one block, didn't stop growth dynamic of new power centers. Tendencies for power are not new and unfamiliar to human. When bypolar system collapsed, other subjects started fighting for the positions. PRC role with her enormous people potential, growing economy and strengthened military is evident. Soviet Union, accordingly Russian Federation, believed that there was no more need for strenghtening the other block, especially when the opposite doesn't exist. But, former partners included the opposite side, and that made more tensions between Russia and United States. Rest of the world didn't get better chance to create own future. On the contrary, especially for the peripheral and semiperipheral countries, new threats appeared that destabilized individual and collective security. Efforts to make human community rational, were always idealism and those efforts were considered utopian, but under the given circumstances, for the international stability, the most accseptable model is model of global triangle - China, Russia, USA. Reason why this three countries is ther specific potention: USA is powerful technological, military and political center, RF is worlds warehouse' and China is the worlds manufacture. In the globalism domination over nationalism era that model could be the optimal 'braking and balance' system in the international relations- political ideal that all liberal schools wanted to acchievestarting Lock, Montesquieu, Rousseau till today., Raspad Istočnog bloka nije zaustavio dinamiku razvoja novih centara moći. Krah bipolarizma samo je razotkrio pozornicu na kojoj se odigrava bespoštedna borba različitih subjekata za jačanje sopstvenog uticaja u međunarodnim odnosima. U kontekstu regionalnih sila, u tom smislu je posebno izražen primer NR Kine koja ima ogroman potencijal u ljudstvu, industrija je u ekspanziji i ima vidno ojačanu vojnu efektivu. Nakon brzog pridruživanja bivših članica Varšavskog ugovora nekadašnjem protivničkom taboru, nastupile su nove tenzije na relaciji Rusija i SAD. Prestanak Hladnog rata doneo je i prestanak konfrontacija, ali se međunarodna zajednica suočila sa neophodnošću da preuredi odnose između subjekata i da stvori nove, univerzalnije i trajnije bezbednosne mehanizme. Čini se da je u realnim okolnostima, za stabilnost međunarodne zajednice, najprihvatljiviji model globalnog trougla čija bi temena predstavljali: SAD, RF i NR Kina. Razlozi njegovog postojanja proističu iz specifičnih potencijala koje poseduju ove države: SAD kao moćan tehnološki, vojni i politički centar; RF, kao svetsko skladište i NR Kina, kao svetska manufaktura. Uprkos činjenici da sve tri strane trougla imaju svoje specifične i, u mnogim elementima, suprotstavljene interese, to bi mogao da bude najoptimalniji sistem kočnica i ravnoteže u međunarodnim odnosima.",
publisher = "Sociološko društvo Srbije, Beograd",
journal = "Sociološki pregled",
title = "China-United States-Russia: The global triangle of the 21st century, Kina-Amerika-Rusija - globalni trougao 21. veka",
volume = "45",
number = "4",
pages = "459-476",
doi = "10.5937/socpreg1104459M"
}
Mladenović, M.,& Ponomareva, J.. (2011). China-United States-Russia: The global triangle of the 21st century. in Sociološki pregled
Sociološko društvo Srbije, Beograd., 45(4), 459-476.
https://doi.org/10.5937/socpreg1104459M
Mladenović M, Ponomareva J. China-United States-Russia: The global triangle of the 21st century. in Sociološki pregled. 2011;45(4):459-476.
doi:10.5937/socpreg1104459M .
Mladenović, Miroslav, Ponomareva, Jelena, "China-United States-Russia: The global triangle of the 21st century" in Sociološki pregled, 45, no. 4 (2011):459-476,
https://doi.org/10.5937/socpreg1104459M . .

Risks of non-military security threats relevant for the third mission of the Army of Serbia

Keković, Zoran; Komazec, Nenad; Jeftić, Zoran

(Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd, 2011)

TY  - JOUR
AU  - Keković, Zoran
AU  - Komazec, Nenad
AU  - Jeftić, Zoran
PY  - 2011
UR  - https://rhinosec.fb.bg.ac.rs/handle/123456789/113
AB  - Serbia and its Army are undergoing a process of reassessment of functional requirements and capabilities to respond to non-military threats to the security. In line with national, European, and Euro-Atlantic security priorities, preventive use of forces is an imperative of modern use of military resources in facing the assessed threats. The paper does not discuss separately non-military threats to the security of the Republic of Serbia as contained in strategic and doctrinal documents, or assess the risks from individual threats, which are the subject of more comprehensive future analyses and research. The authors above all point to the importance of multi-risk assessment and the analysis of scenarios of preventive actions within the scope of the third mission of the Army, taking into consideration the specificities of the Republic of Serbia. As regards the assumed risks of natural disasters, terrorism and insurgencies, the next task is to analyze functional requirements and capabilities of the Army of Serbia using the GAP analysis and other methods and techniques of risk assessment as bases of decision-making process.
AB  - Srbija i njena vojska nalaze se u postupku preisipitivanja funkcionalnih potreba i mogućnosti odgovora na nevojne pretnje bezbednosti. U skladu sa nacionalnim, evropskim i evroa-tlantskim bezbednosnim prioritetima, preventivna upotreba snaga je imperativ savremene upotrebe vojnih resursa u suočavanju sa procenjenim pretnjama. U radu se ne razmatraju posebno nevojne pretnje bezbednosti Republike Srbije sadržane u strateškim i doktrinarnim dokumentima, niti se procenjuju rizici od pojedinačnih pretnji, što je predmet opsežnijih budućih analiza i istraživanja. Autori, pre svega, ukazuju na značaj procene multirizika i analize scenarija za preventivno postupanje u okviru treće misije vojske i uvažavajući specifičnosti Republike Srbije. U odnosu na pretpostavljene rizike elementarnih opasnosti, terorizma i pobunjeničkih dejstava, predstoji zadatak da se analiziraju funkcionalne potrebe i mogućnosti Vojske Srbije primenom GAP analize i drugih metoda i tehnika za procenu rizika kao osnove u procesu odlučivanja.
PB  - Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd
T2  - Vojno delo
T1  - Risks of non-military security threats relevant for the third mission of the Army of Serbia
T1  - Rizici nevojnih pretnji bezbednosti od značaja za treću misiju Vojske Srbije
VL  - 63
IS  - 3
SP  - 242
EP  - 257
ER  - 
@article{
author = "Keković, Zoran and Komazec, Nenad and Jeftić, Zoran",
year = "2011",
abstract = "Serbia and its Army are undergoing a process of reassessment of functional requirements and capabilities to respond to non-military threats to the security. In line with national, European, and Euro-Atlantic security priorities, preventive use of forces is an imperative of modern use of military resources in facing the assessed threats. The paper does not discuss separately non-military threats to the security of the Republic of Serbia as contained in strategic and doctrinal documents, or assess the risks from individual threats, which are the subject of more comprehensive future analyses and research. The authors above all point to the importance of multi-risk assessment and the analysis of scenarios of preventive actions within the scope of the third mission of the Army, taking into consideration the specificities of the Republic of Serbia. As regards the assumed risks of natural disasters, terrorism and insurgencies, the next task is to analyze functional requirements and capabilities of the Army of Serbia using the GAP analysis and other methods and techniques of risk assessment as bases of decision-making process., Srbija i njena vojska nalaze se u postupku preisipitivanja funkcionalnih potreba i mogućnosti odgovora na nevojne pretnje bezbednosti. U skladu sa nacionalnim, evropskim i evroa-tlantskim bezbednosnim prioritetima, preventivna upotreba snaga je imperativ savremene upotrebe vojnih resursa u suočavanju sa procenjenim pretnjama. U radu se ne razmatraju posebno nevojne pretnje bezbednosti Republike Srbije sadržane u strateškim i doktrinarnim dokumentima, niti se procenjuju rizici od pojedinačnih pretnji, što je predmet opsežnijih budućih analiza i istraživanja. Autori, pre svega, ukazuju na značaj procene multirizika i analize scenarija za preventivno postupanje u okviru treće misije vojske i uvažavajući specifičnosti Republike Srbije. U odnosu na pretpostavljene rizike elementarnih opasnosti, terorizma i pobunjeničkih dejstava, predstoji zadatak da se analiziraju funkcionalne potrebe i mogućnosti Vojske Srbije primenom GAP analize i drugih metoda i tehnika za procenu rizika kao osnove u procesu odlučivanja.",
publisher = "Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd",
journal = "Vojno delo",
title = "Risks of non-military security threats relevant for the third mission of the Army of Serbia, Rizici nevojnih pretnji bezbednosti od značaja za treću misiju Vojske Srbije",
volume = "63",
number = "3",
pages = "242-257"
}
Keković, Z., Komazec, N.,& Jeftić, Z.. (2011). Risks of non-military security threats relevant for the third mission of the Army of Serbia. in Vojno delo
Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd., 63(3), 242-257.
Keković Z, Komazec N, Jeftić Z. Risks of non-military security threats relevant for the third mission of the Army of Serbia. in Vojno delo. 2011;63(3):242-257..
Keković, Zoran, Komazec, Nenad, Jeftić, Zoran, "Risks of non-military security threats relevant for the third mission of the Army of Serbia" in Vojno delo, 63, no. 3 (2011):242-257.

Control of trade and transfer of small arms and light weapons

Radojević, Kristina; Rokvić, Vanja; Ivaniš, Željko

(Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd, 2011)

TY  - JOUR
AU  - Radojević, Kristina
AU  - Rokvić, Vanja
AU  - Ivaniš, Željko
PY  - 2011
UR  - https://rhinosec.fb.bg.ac.rs/handle/123456789/112
AB  - The term 'small arms and light weapons' (SALW) refers to conventional weapons that are relatively cheap and easily available, simple to use and maintain. These weapons are a widely spread threat to the security of states, communities and individuals. These are main weapons used in most of conflicts and armed insurgencies. The control of trade in SALW is one of the ways to stop the illegal spreading of these weapons, which may also contribute to precluding the armed conflicts. The paper gives a short overview of international initiatives concerning the illegal trade and transfer of SALW.
AB  - Termin malokalibarsko i lako oružje (SALW) odnosi se na konvencionalno oružje koje je relativno jeftino i lako dostupno, jednostavno za upotrebu i održavanje. Ono predstavlja široko rasprostranjenu pretnju za bezbednost država, zajednica i pojedinaca. To je osnovno oružje koje se koristi u većini sukoba i oružanog nasilja. Kontrola trgovine SALW je jedan od načina da se zaustavi nelegalno širenje ovog oružja, čime se može uticati i na suzbijanje oružanih sukoba. U radu je ukratko dat pregled međunarodnih inicijativa u pogledu kontrole nelegalne trgovine i prenosa SALW.
PB  - Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd
T2  - Vojno delo
T1  - Control of trade and transfer of small arms and light weapons
T1  - Kontrola trgovine i prenosa malokalibarskog i lakog oružja
VL  - 63
IS  - 3
SP  - 138
EP  - 156
ER  - 
@article{
author = "Radojević, Kristina and Rokvić, Vanja and Ivaniš, Željko",
year = "2011",
abstract = "The term 'small arms and light weapons' (SALW) refers to conventional weapons that are relatively cheap and easily available, simple to use and maintain. These weapons are a widely spread threat to the security of states, communities and individuals. These are main weapons used in most of conflicts and armed insurgencies. The control of trade in SALW is one of the ways to stop the illegal spreading of these weapons, which may also contribute to precluding the armed conflicts. The paper gives a short overview of international initiatives concerning the illegal trade and transfer of SALW., Termin malokalibarsko i lako oružje (SALW) odnosi se na konvencionalno oružje koje je relativno jeftino i lako dostupno, jednostavno za upotrebu i održavanje. Ono predstavlja široko rasprostranjenu pretnju za bezbednost država, zajednica i pojedinaca. To je osnovno oružje koje se koristi u većini sukoba i oružanog nasilja. Kontrola trgovine SALW je jedan od načina da se zaustavi nelegalno širenje ovog oružja, čime se može uticati i na suzbijanje oružanih sukoba. U radu je ukratko dat pregled međunarodnih inicijativa u pogledu kontrole nelegalne trgovine i prenosa SALW.",
publisher = "Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd",
journal = "Vojno delo",
title = "Control of trade and transfer of small arms and light weapons, Kontrola trgovine i prenosa malokalibarskog i lakog oružja",
volume = "63",
number = "3",
pages = "138-156"
}
Radojević, K., Rokvić, V.,& Ivaniš, Ž.. (2011). Control of trade and transfer of small arms and light weapons. in Vojno delo
Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd., 63(3), 138-156.
Radojević K, Rokvić V, Ivaniš Ž. Control of trade and transfer of small arms and light weapons. in Vojno delo. 2011;63(3):138-156..
Radojević, Kristina, Rokvić, Vanja, Ivaniš, Željko, "Control of trade and transfer of small arms and light weapons" in Vojno delo, 63, no. 3 (2011):138-156.

Defense system integrity building and corruption risk combating: Experiences of NATO and Partnership for Peace member countries

Rokvić, Vanja; Radojević, Kristina

(Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd, 2011)

TY  - JOUR
AU  - Rokvić, Vanja
AU  - Radojević, Kristina
PY  - 2011
UR  - https://rhinosec.fb.bg.ac.rs/handle/123456789/108
AB  - Corruption is a complex social, political and economic phenomenon, affecting the society on the whole. It undermines democratic institutions, decelerates the economic development, and contributes to the destabilization of the society. All spheres of the society may be affected by corruption, and numerous studies have showed that the defense and security sector is among the sectors which are the most susceptible to corruption. Fight against corruption is a true necessity of any democratic society and it is, at the same time, a prerequisite of reform changes, and building of transparent and accountable institutions. That is why the fight against corruption and the integrity building in the defense sector have found their place within NATO and partner countries. For these reasons, NATO partnership program has been developed, aiming to find optimal models of building the integrity and defense institutions, with reducing the corruption to minimum, and of maintaining or increasing the efficiency and the effectiveness of collective security.
AB  - Korupcija predstavlja složen socijalni, politički i ekonomski fenomen, koji utiče na društvo u celini. Ona podriva demokratske institucije, usporava ekonomski razvoj i doprinosi destabilizaciji društva. Korupcijom mogu biti pogođene sve sfere društva, a brojna istraživanja su pokazala da sektor odbrane i bezbednosti spada među sektore koji su najpodložniji korupciji. Borba protiv korupcije predstavlja stvarnu potrebu svakog demokratskog društva i, ujedno, preduslov je za reformske promene, izgradnju transparentnih i odgovornih institucija. Stoga su borba protiv korupcije i izgradnja integriteta u sektoru odbrane našli svoje mesto u okviru NATO i partnerskih zemalja. Iz tih razloga razvijen je i NATO partnerski program koji ima za cilj da pronađe optimalne modele izgradnje integriteta i odbrambenih institucija uz minimalizaciju korupcije, i očuvanje ili povećanje efikasnosti i efektivnosti kolektivne bezbednosti.
PB  - Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd
T2  - Vojno delo
T1  - Defense system integrity building and corruption risk combating: Experiences of NATO and Partnership for Peace member countries
T1  - Izgradnja integriteta u sistemu odbrane i suzbijanje rizika od korupcije - iskustva NATO i zemalja Partnerstva za mir
VL  - 63
IS  - 1
SP  - 136
EP  - 150
ER  - 
@article{
author = "Rokvić, Vanja and Radojević, Kristina",
year = "2011",
abstract = "Corruption is a complex social, political and economic phenomenon, affecting the society on the whole. It undermines democratic institutions, decelerates the economic development, and contributes to the destabilization of the society. All spheres of the society may be affected by corruption, and numerous studies have showed that the defense and security sector is among the sectors which are the most susceptible to corruption. Fight against corruption is a true necessity of any democratic society and it is, at the same time, a prerequisite of reform changes, and building of transparent and accountable institutions. That is why the fight against corruption and the integrity building in the defense sector have found their place within NATO and partner countries. For these reasons, NATO partnership program has been developed, aiming to find optimal models of building the integrity and defense institutions, with reducing the corruption to minimum, and of maintaining or increasing the efficiency and the effectiveness of collective security., Korupcija predstavlja složen socijalni, politički i ekonomski fenomen, koji utiče na društvo u celini. Ona podriva demokratske institucije, usporava ekonomski razvoj i doprinosi destabilizaciji društva. Korupcijom mogu biti pogođene sve sfere društva, a brojna istraživanja su pokazala da sektor odbrane i bezbednosti spada među sektore koji su najpodložniji korupciji. Borba protiv korupcije predstavlja stvarnu potrebu svakog demokratskog društva i, ujedno, preduslov je za reformske promene, izgradnju transparentnih i odgovornih institucija. Stoga su borba protiv korupcije i izgradnja integriteta u sektoru odbrane našli svoje mesto u okviru NATO i partnerskih zemalja. Iz tih razloga razvijen je i NATO partnerski program koji ima za cilj da pronađe optimalne modele izgradnje integriteta i odbrambenih institucija uz minimalizaciju korupcije, i očuvanje ili povećanje efikasnosti i efektivnosti kolektivne bezbednosti.",
publisher = "Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd",
journal = "Vojno delo",
title = "Defense system integrity building and corruption risk combating: Experiences of NATO and Partnership for Peace member countries, Izgradnja integriteta u sistemu odbrane i suzbijanje rizika od korupcije - iskustva NATO i zemalja Partnerstva za mir",
volume = "63",
number = "1",
pages = "136-150"
}
Rokvić, V.,& Radojević, K.. (2011). Defense system integrity building and corruption risk combating: Experiences of NATO and Partnership for Peace member countries. in Vojno delo
Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd., 63(1), 136-150.
Rokvić V, Radojević K. Defense system integrity building and corruption risk combating: Experiences of NATO and Partnership for Peace member countries. in Vojno delo. 2011;63(1):136-150..
Rokvić, Vanja, Radojević, Kristina, "Defense system integrity building and corruption risk combating: Experiences of NATO and Partnership for Peace member countries" in Vojno delo, 63, no. 1 (2011):136-150.

Shanghai cooperation organization

Mladenović, Miroslav; Kilibarda, Zoran

(Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd, 2011)

TY  - JOUR
AU  - Mladenović, Miroslav
AU  - Kilibarda, Zoran
PY  - 2011
UR  - https://rhinosec.fb.bg.ac.rs/handle/123456789/105
AB  - Shanghai Cooperation Organization was founded in 2001 under a Declaration signed by the leaders of five independent states from the territory of former Soviet Union and the President of the People's Republic of China. The Charter, adopted by the organization's member states as their basic document, emphasizes their commitment to strengthen their mutual trust and good-neighborliness and friendly cooperation; to keep and maintain the peace, stability and security of the region; as well as to fight together against all forms of terrorism, separatism and extremism. Although there are significant differences between the member states in almost all matters of social and governmental organization, over its ten-year existence the Shanghai Cooperation Organization has proved its vitality and has become respectable entity not only of the regional but also of international cooperation on the whole. In recent years all main actors of contemporary international relations have tried to establish and develop the cooperation with this important intergovernmental association. What the further development of the Shanghai Cooperation Organization will be like and where the organization will be positioned within the future world order is difficult to be definitely determined. Apart from the role of the two leading states of this organization - Russia and China, its eventual position will be greatly influenced by other major international factors as well, which, in the era of unstable energy and other forms of security, find the area of Central Asia ever more significant and attractive.
AB  - Šangajska organizacija za saradnju formirana je 2001. godine, Deklaracijom koju su potpisali predsednici pet samostalnih država sa prostora bivšeg sovjetskog saveza i predsednik Narodne Republike Kine. Prema Povelji, koju su članice ove organizacije usvojile kao svoj osnovni dokument, istaknuta je njihova opredeljenost da učvršćuju međusobno poverenje i dobrosusedsku saradnju, da održavaju i jačaju mir, stabilnost i bezbednost u regionu, kao i da se zajednički bore protiv terorizma, separatizma i ekstremizma svih oblika. Iako među državama članicama postoje značajne razlike po skoro svim pitanjima društvenog i državnog ustrojstva, Šangajska organizacija je za deset godina postojanja dokazala svoju vitalnost i postala respektivni subjekt, ne samo regionalne, već i međunarodne saradnje u celini. Poslednjih godina svi glavni faktori savremenih međunarodnih odnosa nastoje da uspostave i razvijaju saradnju sa ovom značajnom međudržavnom asocijacijom. Kakav će biti dalji razvoj Šangajske organizacije za saradnju i gde će se ona pozicionirati u okviru budućeg svetskog poretka, teško je jednoznačno odrediti. Pored uloge vodećih zemalja ove organizacije - Rusije i Kine, na krajnji ishod tog njenog položaja umnogome će uticati i drugi značajni međunarodni faktori kojima, u eri nestabilne energetske i drugih oblika bezbednosti, prostor Centralne Azije postaje sve značajniji i primamljiviji.
PB  - Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd
T2  - Vojno delo
T1  - Shanghai cooperation organization
T1  - Šangajska organizacija za saradnju
VL  - 63
IS  - 1
SP  - 24
EP  - 40
ER  - 
@article{
author = "Mladenović, Miroslav and Kilibarda, Zoran",
year = "2011",
abstract = "Shanghai Cooperation Organization was founded in 2001 under a Declaration signed by the leaders of five independent states from the territory of former Soviet Union and the President of the People's Republic of China. The Charter, adopted by the organization's member states as their basic document, emphasizes their commitment to strengthen their mutual trust and good-neighborliness and friendly cooperation; to keep and maintain the peace, stability and security of the region; as well as to fight together against all forms of terrorism, separatism and extremism. Although there are significant differences between the member states in almost all matters of social and governmental organization, over its ten-year existence the Shanghai Cooperation Organization has proved its vitality and has become respectable entity not only of the regional but also of international cooperation on the whole. In recent years all main actors of contemporary international relations have tried to establish and develop the cooperation with this important intergovernmental association. What the further development of the Shanghai Cooperation Organization will be like and where the organization will be positioned within the future world order is difficult to be definitely determined. Apart from the role of the two leading states of this organization - Russia and China, its eventual position will be greatly influenced by other major international factors as well, which, in the era of unstable energy and other forms of security, find the area of Central Asia ever more significant and attractive., Šangajska organizacija za saradnju formirana je 2001. godine, Deklaracijom koju su potpisali predsednici pet samostalnih država sa prostora bivšeg sovjetskog saveza i predsednik Narodne Republike Kine. Prema Povelji, koju su članice ove organizacije usvojile kao svoj osnovni dokument, istaknuta je njihova opredeljenost da učvršćuju međusobno poverenje i dobrosusedsku saradnju, da održavaju i jačaju mir, stabilnost i bezbednost u regionu, kao i da se zajednički bore protiv terorizma, separatizma i ekstremizma svih oblika. Iako među državama članicama postoje značajne razlike po skoro svim pitanjima društvenog i državnog ustrojstva, Šangajska organizacija je za deset godina postojanja dokazala svoju vitalnost i postala respektivni subjekt, ne samo regionalne, već i međunarodne saradnje u celini. Poslednjih godina svi glavni faktori savremenih međunarodnih odnosa nastoje da uspostave i razvijaju saradnju sa ovom značajnom međudržavnom asocijacijom. Kakav će biti dalji razvoj Šangajske organizacije za saradnju i gde će se ona pozicionirati u okviru budućeg svetskog poretka, teško je jednoznačno odrediti. Pored uloge vodećih zemalja ove organizacije - Rusije i Kine, na krajnji ishod tog njenog položaja umnogome će uticati i drugi značajni međunarodni faktori kojima, u eri nestabilne energetske i drugih oblika bezbednosti, prostor Centralne Azije postaje sve značajniji i primamljiviji.",
publisher = "Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd",
journal = "Vojno delo",
title = "Shanghai cooperation organization, Šangajska organizacija za saradnju",
volume = "63",
number = "1",
pages = "24-40"
}
Mladenović, M.,& Kilibarda, Z.. (2011). Shanghai cooperation organization. in Vojno delo
Ministarstvo odbrane Srbije - Vojnoizdavački zavod, Beograd., 63(1), 24-40.
Mladenović M, Kilibarda Z. Shanghai cooperation organization. in Vojno delo. 2011;63(1):24-40..
Mladenović, Miroslav, Kilibarda, Zoran, "Shanghai cooperation organization" in Vojno delo, 63, no. 1 (2011):24-40.