Čukanović-Karavidić, Marija

Link to this page

Authority KeyName Variants
4c8d85d7-aa94-464e-99b0-8bf54671dfef
  • Čukanović-Karavidić, Marija (2)
Projects

Author's Bibliography

Educating managers for action

Alibabić, Šefika; Čukanović-Karavidić, Marija; Đorđević, Ivica

(Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd, 2013)

TY  - JOUR
AU  - Alibabić, Šefika
AU  - Čukanović-Karavidić, Marija
AU  - Đorđević, Ivica
PY  - 2013
UR  - https://rhinosec.fb.bg.ac.rs/handle/123456789/188
AB  - The challenges of management environment and complex professional roles of managers, seek for adequate responses from institutions and managers initial preparation programs. Trends and context changes of business organizations set up numerous " imperatives " to managers education, all of which could be summed up in one - preparing students for action, to act competently in the world of work. From the standpoint of higher education didactic, that involves the use of teaching approaches in managers preparation that integrate two key concepts - competence and activity. Exactly those teaching approaches should be one of the characteristics of the reformed educational environment in higher education. Therefore, the purpose of this theoretical-empirical study is to try to answer the question whether management students are being prepared for action, through examining the problem of teaching approaches aimed at developing competency models through active teaching and learning in higher of managers. The methodological framework of the empirical research is defined in accordance with the general aim of the research - "look at the opinions of teachers, students and practitioners / managers about teaching approaches aimed at preparing future managers for action", by teaching approaches we mean two variables: curricular orientation towards competencies and using active models of teaching and learning. Data collected on a selected sample (which consisted of teachers, management students and managers) with a custom designed research instruments, are interpreted in the framework of qualitative-quantitative analysis as the primary interpretative paradigm. The general hypothesis - "management students during the studies do not prepare for action", tested in the context of research findings, was partially confirmed mainly due to responses of students and managers, while responses and evaluations of teachers, reject the initial hypothesis.
AB  - Izazovi upravljačkog okruženja i složenih profesionalnih uloga menadžera traže adekvatne odgovore od institucija i programa inicijalnog pripremanja menadžera. Trendovi i promene konteksta poslovnih organizacija postavljaju brojne imperative obrazovanju menadžera, a svi oni se mogu sažeti u jedan - pripremanje studenata za akciju, za kompetentno delovanje u svetu rada. Sa stanovišta visokoškolske didaktike to podrazumeva primenu nastavnih pristupa u pripremanju menadžera koji integrišu dva ključna pojma - kompetencija i aktivnost. Upravo takvi nastavni pristupi bi trebalo da budu jedna od karakteristika reformisanog nastavnog ambijenta u visokoškolskom obrazovanju. Stoga je namera ove teorijsko-empirijske studije da proučavajući problem nastavnih pristupa usmerenih na razvoj kompetencija kroz modele aktivne nastave i učenja u visokoškolskom obrazovanju menadžera pokuša da da odgovor na pitanje da li se studenti menadžmenta pripremaju za akciju. Metodološki okvir empirijskog istraživanja definisan je u skladu s opštim istraživačkim ciljem - sagledati mišljenja nastavnika, studenata i praktičara /menadžera o nastavnim pristupima usmerenim na pripremanje budućih menadžera za akciju, podrazumevajući pod nastavnim pristupima dve varijable: kurikularnu orijentaciju ka kompetencijama i praktikovanje aktivnih modela nastave i učenja. Podaci prikupljeni na odabranom uzorku (koji su činili nastavnici, studenti menadžmenta i menadžeri) pomoću namenski konstruisanih istraživačkih instrumenata, interpretirani su u okviru kvalitativno-kvantitativne analize kao osnovne interpretativne paradigme. Opšta hipoteza - studenti menadžmenta se u toku studija ne pripremaju za akciju, testirana u kontekstu istraživačkih nalaza, delimično je dobila potvrdu koja ima uporište uglavnom u odgovorima studenata i menadžera, dok se odgovorima i procenama nastavnika postavljena hipoteza opovrgava. / (ruski) Složnye uslovija upravlenija i složnye professional'nye roli menedžerov trebujut sootvetstvujuščej podgotovki v sisteme obučenija i obrazovanija. Tendencii i izmenenija uslovij raboty stavjat mnogočislennye trebovanija pered obrazovaniem menedžerov, a vse oni mogut byt' podvedeny pod odno - podgotovit' studentov k dejstviju, k kompetentnomu dejstviju v sfere truda. S točki zrenija didaktiki vysšego obrazovanija, ëto podrazumevaet primenenie učebnyh podhodov k podgotovke i obrazovaniju menedžerov, kotorye ob''edinjajut ključevye ponjatija - kompetentnost' i aktivnost'. Imenno takie učebnye podhody dolžny stat' odnoj iz harakteristik reformirovannoj obrazovatel'noj sredy v sisteme vysšego obrazovanija. Izučaja problemy podhodov k obučeniju, orientirovannyh na razvitie kompetencij na osnove modelej prepodavanija i aktivnogo obučenija v vysših učebnyh zavedenijah po obrazovaniju menedžerov, avtory pytajutsja otvetit' na vopros o tom, gotovjat li studentov menedžmenta k dejstviju, čto javljaetsja osnovnoj cel'ju dannogo teoretiko-ëmpiričeskogo issledovanija. Metodologičeskaja osnova ëmpiričeskogo issledovanija opredeljaetsja v sootvetstvii s obščej cel'ju issledovanija - obsudit' mnenija prepodavatelej, studentov i praktikov /menedžerov o podhode k obrazovaniju buduščih menedžerov, ponimaja pod podhodom k obučeniju sledujuščie peremennye: orientacija na priobretenie kompetencij i primenenie aktivnyh modelej obučenija i prepodavanija. Dannye, sobrannye na relevantnom primere (prepodavateli, studenty menedžmenta i menedžery) s pomošč'ju special'no podgotovlennyh instrumentov issledovanija, interpretirujutsja v ramkah kačestvennogo i količestvennogo analiza v kačestve osnovnoj paradigmy interpretacii. Osnovnaja gipoteza - studentov menedžmenta v processe obučenija ne gotovjat k dejstvijam, častično polučila podtverždenie v otvetah studentov i menedžerov, v to vremja kak otvety i ocenki prepodavatelej gipotezu otricajut.
PB  - Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd
T2  - Nastava i vaspitanje
T1  - Educating managers for action
T1  - Obrazovanie menedžerov dlja dejstvij
T1  - Obrazovanje menadžera za akciju
VL  - 62
IS  - 1
SP  - 96
EP  - 114
ER  - 
@article{
author = "Alibabić, Šefika and Čukanović-Karavidić, Marija and Đorđević, Ivica",
year = "2013",
abstract = "The challenges of management environment and complex professional roles of managers, seek for adequate responses from institutions and managers initial preparation programs. Trends and context changes of business organizations set up numerous " imperatives " to managers education, all of which could be summed up in one - preparing students for action, to act competently in the world of work. From the standpoint of higher education didactic, that involves the use of teaching approaches in managers preparation that integrate two key concepts - competence and activity. Exactly those teaching approaches should be one of the characteristics of the reformed educational environment in higher education. Therefore, the purpose of this theoretical-empirical study is to try to answer the question whether management students are being prepared for action, through examining the problem of teaching approaches aimed at developing competency models through active teaching and learning in higher of managers. The methodological framework of the empirical research is defined in accordance with the general aim of the research - "look at the opinions of teachers, students and practitioners / managers about teaching approaches aimed at preparing future managers for action", by teaching approaches we mean two variables: curricular orientation towards competencies and using active models of teaching and learning. Data collected on a selected sample (which consisted of teachers, management students and managers) with a custom designed research instruments, are interpreted in the framework of qualitative-quantitative analysis as the primary interpretative paradigm. The general hypothesis - "management students during the studies do not prepare for action", tested in the context of research findings, was partially confirmed mainly due to responses of students and managers, while responses and evaluations of teachers, reject the initial hypothesis., Izazovi upravljačkog okruženja i složenih profesionalnih uloga menadžera traže adekvatne odgovore od institucija i programa inicijalnog pripremanja menadžera. Trendovi i promene konteksta poslovnih organizacija postavljaju brojne imperative obrazovanju menadžera, a svi oni se mogu sažeti u jedan - pripremanje studenata za akciju, za kompetentno delovanje u svetu rada. Sa stanovišta visokoškolske didaktike to podrazumeva primenu nastavnih pristupa u pripremanju menadžera koji integrišu dva ključna pojma - kompetencija i aktivnost. Upravo takvi nastavni pristupi bi trebalo da budu jedna od karakteristika reformisanog nastavnog ambijenta u visokoškolskom obrazovanju. Stoga je namera ove teorijsko-empirijske studije da proučavajući problem nastavnih pristupa usmerenih na razvoj kompetencija kroz modele aktivne nastave i učenja u visokoškolskom obrazovanju menadžera pokuša da da odgovor na pitanje da li se studenti menadžmenta pripremaju za akciju. Metodološki okvir empirijskog istraživanja definisan je u skladu s opštim istraživačkim ciljem - sagledati mišljenja nastavnika, studenata i praktičara /menadžera o nastavnim pristupima usmerenim na pripremanje budućih menadžera za akciju, podrazumevajući pod nastavnim pristupima dve varijable: kurikularnu orijentaciju ka kompetencijama i praktikovanje aktivnih modela nastave i učenja. Podaci prikupljeni na odabranom uzorku (koji su činili nastavnici, studenti menadžmenta i menadžeri) pomoću namenski konstruisanih istraživačkih instrumenata, interpretirani su u okviru kvalitativno-kvantitativne analize kao osnovne interpretativne paradigme. Opšta hipoteza - studenti menadžmenta se u toku studija ne pripremaju za akciju, testirana u kontekstu istraživačkih nalaza, delimično je dobila potvrdu koja ima uporište uglavnom u odgovorima studenata i menadžera, dok se odgovorima i procenama nastavnika postavljena hipoteza opovrgava. / (ruski) Složnye uslovija upravlenija i složnye professional'nye roli menedžerov trebujut sootvetstvujuščej podgotovki v sisteme obučenija i obrazovanija. Tendencii i izmenenija uslovij raboty stavjat mnogočislennye trebovanija pered obrazovaniem menedžerov, a vse oni mogut byt' podvedeny pod odno - podgotovit' studentov k dejstviju, k kompetentnomu dejstviju v sfere truda. S točki zrenija didaktiki vysšego obrazovanija, ëto podrazumevaet primenenie učebnyh podhodov k podgotovke i obrazovaniju menedžerov, kotorye ob''edinjajut ključevye ponjatija - kompetentnost' i aktivnost'. Imenno takie učebnye podhody dolžny stat' odnoj iz harakteristik reformirovannoj obrazovatel'noj sredy v sisteme vysšego obrazovanija. Izučaja problemy podhodov k obučeniju, orientirovannyh na razvitie kompetencij na osnove modelej prepodavanija i aktivnogo obučenija v vysših učebnyh zavedenijah po obrazovaniju menedžerov, avtory pytajutsja otvetit' na vopros o tom, gotovjat li studentov menedžmenta k dejstviju, čto javljaetsja osnovnoj cel'ju dannogo teoretiko-ëmpiričeskogo issledovanija. Metodologičeskaja osnova ëmpiričeskogo issledovanija opredeljaetsja v sootvetstvii s obščej cel'ju issledovanija - obsudit' mnenija prepodavatelej, studentov i praktikov /menedžerov o podhode k obrazovaniju buduščih menedžerov, ponimaja pod podhodom k obučeniju sledujuščie peremennye: orientacija na priobretenie kompetencij i primenenie aktivnyh modelej obučenija i prepodavanija. Dannye, sobrannye na relevantnom primere (prepodavateli, studenty menedžmenta i menedžery) s pomošč'ju special'no podgotovlennyh instrumentov issledovanija, interpretirujutsja v ramkah kačestvennogo i količestvennogo analiza v kačestve osnovnoj paradigmy interpretacii. Osnovnaja gipoteza - studentov menedžmenta v processe obučenija ne gotovjat k dejstvijam, častično polučila podtverždenie v otvetah studentov i menedžerov, v to vremja kak otvety i ocenki prepodavatelej gipotezu otricajut.",
publisher = "Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd",
journal = "Nastava i vaspitanje",
title = "Educating managers for action, Obrazovanie menedžerov dlja dejstvij, Obrazovanje menadžera za akciju",
volume = "62",
number = "1",
pages = "96-114"
}
Alibabić, Š., Čukanović-Karavidić, M.,& Đorđević, I.. (2013). Educating managers for action. in Nastava i vaspitanje
Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd., 62(1), 96-114.
Alibabić Š, Čukanović-Karavidić M, Đorđević I. Educating managers for action. in Nastava i vaspitanje. 2013;62(1):96-114..
Alibabić, Šefika, Čukanović-Karavidić, Marija, Đorđević, Ivica, "Educating managers for action" in Nastava i vaspitanje, 62, no. 1 (2013):96-114.

The effect of globalization on the development of higher education

Filijović, Marko; Đorđević, Ivica; Čukanović-Karavidić, Marija

(Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd, 2011)

TY  - JOUR
AU  - Filijović, Marko
AU  - Đorđević, Ivica
AU  - Čukanović-Karavidić, Marija
PY  - 2011
UR  - https://rhinosec.fb.bg.ac.rs/handle/123456789/127
AB  - Besides many other effects, globalization has also changed the situation in the area of higher education. Researches implemented by independent researchers, national and international organizations are interpreting the results of this effect in a different way. They all agree that the influence of globalization on higher education, thus on education in whole, is significant. Still, there are differences in interpretations of this effect: some are positive, some are negative, but most often we are talking about the confrontation of the good and bad aspects. Objective researchers and studies conclude that there is a necessity to have a systematic action in order to reorganize higher education on a global level. Knowledge and power are unevenly distributed among countries of the world. On the grounds of applied knowledge, the most developed countries of the world have enormous wealth and dominate the world's economy. On the other hand, majority of inhabitants of the world live in poverty and misery and do not have their own capacities to bridge that developmental gap. Also, brain drain of educational resources and commercialization of education sector contributes to widening of differences between developed and underdeveloped regions and countries.
AB  - Pored mnogih drugih efekata globalizacija je promenila situaciju i u oblasti visokog obrazovanja. Istraživanja koja su sproveli strani samostalni istraživači, nacionalne i međunarodne organizacije različito tumače rezultate pomenutog uticaja. Svi se slažu da je uticaj globalizacije na visoko obrazovanje, pa time i na znanje u celini, značajan. Međutim, postoje razlike u tumačenju efekata: za neke su oni pozitivni, za neke negativni, a najčešće je reč o istovremenom uočavanju dobrih i loših aspekata. Objektivni istraživači i studije zaključuju da je neophodna sistemska akcija uređenja oblasti visokog obrazovanja na globalnom nivou. Znanje kao i moć je neravnomerno raspoređeno među državama sveta. Na temelju primenjenog znanja najrazvijenije države sveta raspolažu ogromnim bogatstvom i dominiraju svetskom ekonomijom. Na suprotnom polu, u nemaštini i bedi živi izrazita većina čovečanstva, koja nema kapaciteta da sama premosti razvojni jaz. Naprotiv, odliv visokoobrazovanih kadrova i komercijalizacija obrazovnog sektora doprinosi produbljivanju razlika između razvijenih i nerazvijenih regiona i država.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd
T2  - Andragoške studije
T1  - The effect of globalization on the development of higher education
T1  - Uticaj globalizacije na razvoj visokog obrazovanja
IS  - 2
SP  - 43
EP  - 64
ER  - 
@article{
author = "Filijović, Marko and Đorđević, Ivica and Čukanović-Karavidić, Marija",
year = "2011",
abstract = "Besides many other effects, globalization has also changed the situation in the area of higher education. Researches implemented by independent researchers, national and international organizations are interpreting the results of this effect in a different way. They all agree that the influence of globalization on higher education, thus on education in whole, is significant. Still, there are differences in interpretations of this effect: some are positive, some are negative, but most often we are talking about the confrontation of the good and bad aspects. Objective researchers and studies conclude that there is a necessity to have a systematic action in order to reorganize higher education on a global level. Knowledge and power are unevenly distributed among countries of the world. On the grounds of applied knowledge, the most developed countries of the world have enormous wealth and dominate the world's economy. On the other hand, majority of inhabitants of the world live in poverty and misery and do not have their own capacities to bridge that developmental gap. Also, brain drain of educational resources and commercialization of education sector contributes to widening of differences between developed and underdeveloped regions and countries., Pored mnogih drugih efekata globalizacija je promenila situaciju i u oblasti visokog obrazovanja. Istraživanja koja su sproveli strani samostalni istraživači, nacionalne i međunarodne organizacije različito tumače rezultate pomenutog uticaja. Svi se slažu da je uticaj globalizacije na visoko obrazovanje, pa time i na znanje u celini, značajan. Međutim, postoje razlike u tumačenju efekata: za neke su oni pozitivni, za neke negativni, a najčešće je reč o istovremenom uočavanju dobrih i loših aspekata. Objektivni istraživači i studije zaključuju da je neophodna sistemska akcija uređenja oblasti visokog obrazovanja na globalnom nivou. Znanje kao i moć je neravnomerno raspoređeno među državama sveta. Na temelju primenjenog znanja najrazvijenije države sveta raspolažu ogromnim bogatstvom i dominiraju svetskom ekonomijom. Na suprotnom polu, u nemaštini i bedi živi izrazita većina čovečanstva, koja nema kapaciteta da sama premosti razvojni jaz. Naprotiv, odliv visokoobrazovanih kadrova i komercijalizacija obrazovnog sektora doprinosi produbljivanju razlika između razvijenih i nerazvijenih regiona i država.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd",
journal = "Andragoške studije",
title = "The effect of globalization on the development of higher education, Uticaj globalizacije na razvoj visokog obrazovanja",
number = "2",
pages = "43-64"
}
Filijović, M., Đorđević, I.,& Čukanović-Karavidić, M.. (2011). The effect of globalization on the development of higher education. in Andragoške studije
Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd.(2), 43-64.
Filijović M, Đorđević I, Čukanović-Karavidić M. The effect of globalization on the development of higher education. in Andragoške studije. 2011;(2):43-64..
Filijović, Marko, Đorđević, Ivica, Čukanović-Karavidić, Marija, "The effect of globalization on the development of higher education" in Andragoške studije, no. 2 (2011):43-64.